Tänasel Toiduliidu ja Kaupmeeste Liidu koostöökonverentsil „Koostöö või võimuvõitlus?“ tõdes Tarbijakaitseameti esindaja, et hinna ja soodushindade avaldamist puudutavad probleemid suurtes kaubanduskettides on väga levinud.

 

„Kaubanduse või teenuse pakkumine ja müük peab toimima häid kaubandustavasid arvestades ning tarbija suhtes ausalt,“ rõhutas Tarbijakaitseameti turundusjärelevalve osakonna juhataja Anne Reinkort.

 

Reinkort selgitas, millised eksitavad või agressiivsed kauplemisvõtted on enamlevinud. „Näiteks korraldavad kaubandusketid sageli suuri kampaaniaid, kus üle terve müügisaali ripuvad lae all suured plakatid kirjaga „Allahindlus -70%“. Plakati alla on aga kirjutatud väikselt, et allahindlus kehtib ainult kliendikaardi omanikele. Selleks, et seda näha, peab olema tarbijal redel ja see ei ole kindlasti aus tarbija suhtes.“

 

Reinkorti sõnul on olnud ka vaidlusi tarbijakaitse ja kaupmeese vahel, kas kriipsi 70% ees tähendab „kuni“ või „miinus“. „Meie oleme seisukohal, et see on ikkagi miinus,“ sõnas Reinkort.

 

Tuues näiteid tarbijaga manipuleerimisest rõhutas Reinkort, et kui toode on müügil hinnaga x, seejärel võetakse see müügilt paariks nädalaks, et siis uuesti müüki panna kaks korda kallima hinnaga ja seejärel teha sooduskampaania, pole see tarbija suhtes aus.

 

„Sagedane on mure ka sellega, et hind on erinevmüügisaalis ja kassas,“ nentis Reinkort.

 

Levinud on nö peibutusreklaamid. „Näiteks üks kodukaupadepood tegi kampaania, pakkudes soodsa hinnaga aiamööblit, saadeti välja 200 000 trükireklaami. Tuli aga välja, et igas kaupluses oli ainult 3 toodet, mis on selgelt tarbija suhtes ebaaus.“

 

Reinkorti sõnul on keelatud väite kasutamine, et kaup on saadaval vaid piiratud aja jooksul juhul, kui see periood on tegelikult pikem. „Näiteks kui on silt, et konkreetne kaup on soodne ainult täna, siis ei tohiks see kaup soodushinnaga seista riiuliserval kogu nädala. See on tarbijaga manipuleerimine.“