Meil on hea meel teatada, et Toiduliidu ettepanekut arvestas regionaalminister Madis Kallas ning omistas ka meie Premia Tallinna Külmhoone AS juhile Aivar Ausile hõbedase teenetemärgi – Palju õnne!
Regionaalminister Madis Kallas ning kantsler Marko Gorban andsid Eesti Vabariigi 106. aastapäevale pühendatud pidulikul vastuvõtul üle ministeeriumi teenetemärgid inimestele, kes on seisnud põllumajanduse ja regionaalvaldkonna hea käekäigu ja arengu eest. Kokku tunnustati teenetemärkidega 20 inimest, neist 18 hõbedase ja kahte kuldse teenetemärgiga.
„Täna saame tänada ja tunnustada neid inimesi, kes tegutsevad iga päev selle nimel, et kõikjal Eestis oleks võimalik elada ja et meie toidulaual jätkuks kvaliteetset kodumaist toitu,“ ütles regionaalminister Madis Kallas. „Oma teadmiste, tegude ja pühendumusega on nad andnud suure panuse meie riigi heaolusse ja arengusse.“
„Regionaalpoliitikal ja toidutootmisel on ühiskonnas täita väga oluline roll. Igapäevaselt ei teadvusta me tihti, kui tihedalt on need valdkonnad seotud meie julgeoleku ja vabadusega,“ sõnas Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kantsler Marko Gorban. „Julgeolek algab sellest, et meil on elu igas Eestimaa nurgas ja et toit on meie inimeste laual.“
Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi teenetemärgid antakse üle kahes kategoorias: kuldne ja hõbedane. Kuldne teenetemärk antakse silmapaistvate teenete eest ministeeriumi valitsemisala valdkonna arendamisel. Hõbedane teenetemärk antakse tulemusrikka koostöö eest ministeeriumiga või eduka tegutsemise eest ministeeriumis, valitsemisala valitsusasutuses, hallatavas riigiasutuses või ministeeriumi valitsemisala valdkonnas.
Aktusel tunnustas Maaelu Edendamise Sihtasutus 2023. aasta parimat piimakarjakasvatajat ja parimat lihaveisekarjakasvatajat. Aasta parim piimakarjakasvataja on Maarja Paomees osaühingust Hummuli Agro. Aasta parima lihaveisekarjakasvataja aunimetuse pälvisid Diana ja Arno Pärna, kes juhivad ettevõtet Lahe Maamees OÜ.
Teenetemärkide kavalerid 2024
Hõbedane teenetemärk
- Ahti Kalde, OÜ Sadala Agro juhatuse liige
- Aivar Aus, ASi Premia Tallinna Külmhoone juhatuse liige ja tegevjuht
- Aldo Vaan, Eesti Lihaveisekasvatajate Seltsi esimees
- Eduard Punga, ASi Eesti Põllumajandusloomade Jõudluskontroll peatehnoloog
- Evelin Loit-Harro, Eesti Maaülikooli säästva taimekasvatuse professor
- Helena Pärenson, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi teadus- ja arendusosakonna nõunik
- Ingrid Bender, Maaelu Teadmuskeskuse sordiaretuse osakonna teadur
- Juhani Papp, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kalanduspoliitika osakonna nõunik
- Kerli Ats, Eestimaa Talupidajate Keskliidu tegevjuht, Luigeveski Agro OÜ juht
- Lea Pauts, Maa-ameti ruumiandmete osakonna juhataja
- Olavi Petron, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi regionaalarengu osakonna juhataja asetäitja
- Piret Kljutšivski, Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti arengutoetuste osakonna juhataja
- Piret Priisalu, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi toiduohutuse osakonna nõunik
- Reve Lambur, Maaelu Teadmuskeskuse võrgustiku osakonna maaeluvõrgustiku teenistuse juhataja
- Sulev Taul, Põllumajandus- ja Toiduameti Põhja regiooni juhtivspetsialist
- Tiina Loorand, Riigi Tugiteenuste Keskuse Interregi kontrolli ja regionaalarengu talituse teenusekoordinaator
- Toomas Armulik, endise Kalanduse Teabekeskuse juhataja, Tartu Ülikooli Eesti mereinstituudi kalabioloogia ja kalanduse osakonna projektijuht
- Unda Ozoliņa, Riigi Tugiteenuste Keskuse Eesti Euroopa Liidu välispiiri programmi sekretariaadi direktor
Kuldne teenetemärk
- Jaak Ungerson, ASi Nurmiko omanik ja juhatuse liige
- Tambet Tiits, Maa-ameti peadirektor
Teenetemärkide kirjeldused on Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kodulehel.
Palume konverentsile registreeruda hiljemalt T 9. aprilliks SIIT LINGILT
Tänavuse aastakonverentsi raames räägitakse majandusarengutest maailmas, tutvustatakse Eesti jäätmereformi, jäätmereformi korraldust Soomes ja jagatakse praktilisi näiteid Eesti toidu müügist välisturgudele. Selle aasta konverentsi fookuses on toiduainetööstuse majanduskeskkond ja mõjutegurid sh jäätmemajandus, mida lahatakse ka diskussioonivoorus.
Traditsiooniliselt autasustatakse konverentsil ka tootekonkursi “Eesti Parim Toiduaine 2024” võitjaid. Tseremoonial osalevad regionaalminister Madis Kallas ja Vabariigi Presidendi abikaasa pr Sirje Karis.
Konverents toimub MAK 2014-2020 “Teadmussiirde pikaajaline programm põllumajanduse, toidu ja maamajanduse tegevusvaldkonnas” toiduohutuse valdkonna raames, toetab Euroopa Liit.
MAK (Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfond
Osalemine konverentsil on TASUTA.
Kui panete ennast kirja, aga selgub, et siiski ei osale, siis palun sellest koheselt teada anda!
Atria Eesti AS
PRESSITEADE
22.02.2024
Atria Eesti uueks tegevjuhiks saab senine müügi- ja turundusdirektor Meelis Laande
Atria Eesti pikaajaline tegevjuht Olle Horm lahkub ettevõttest ning Eesti ühe suurima lihatööstuse juhtimise võtab alates aprillist üle senine müügi- ja turundusdirektor Meelis Laande.
Tänan Olle Hormi eduka töö eest Atria Eesti tegevjuhina alates 2012. aastast. „Olle Horm on ehitanud Atria Eesti edukaks ja kasumlikuks ettevõtteks. Eriti hindan Olle pikaajalist juhtimiskogemust keerulises ärikeskkonnas,“ ütles Atria Plc tegevjuht Kai Gyllström.
Olle Hormi sõnul on ta pea 12 aasta jooksul saanud Atrias ette võtta väga palju ning tal on hea meel anda heas vormis ettevõtte juhtimine üle oma meeskonna sees. „Suur aitäh headele kolleegidele panuse eest ettevõtte eduloo kujundamisel ning soovin edu uutes ettevõtmistes,“ lausus Olle Horm.
Olle Horm alustas Atria Eesti tegevjuhina 2012. aasta augustis ning Meelis Laande liitus müügi- ja turundusdirektorina sama aasta detsembris. Viimase 12 aasta jooksul on Atria ligemale kahekordistanud oma turuosa ning tõusnud arvestatavaks lihatööstuseks. Eelmisel aastal kasvas ettevõtte mahuline turuosa 22,4 protsendini.
Meelis Laande sõnul on tal uue tegevjuhina kavas jätkata võetud kasvustrateegiat ning olla suunanäitaja nii tootearenduses kui ka uute tehnoloogiate kasutusele võtmises. „Turg on pidevas muutumises ja olen kindel, et suudame ka edaspidi olla kiired, tabamaks turutrende varakult,“ lisas ta.
Laande tõi välja, et võrreldes 12 aasta taguse ajaga on Atria teinud hüppelise arengu. „Esimese sammuna pani Olle kokku töötava meeskonna ning seadis selged eesmärgid ning tulemata ei jäänud ka tulemused,“ lisas ta.
Üheks oluliseks tulemuseks on Laande sõnul tugev töö brändiga. Kantar uuringu alusel on mitmel aastal rahvas nimetanud Maks&Mooritsat kõige meeldivaimaks lihabrändiks ning eelmisel aastal lausa nr 2 toidu- ja joogibrändiks Eestis.
Brändi mainekusele on kaasa aidanud tooteportfelli jõuline optimeerimine. „Ühest küljest vähendati tootenimetuste arvu, kuid samas keskenduti kindlatele kategooriatele, et saavutada efektiivne tootmine,“ märkis Laande. „Samuti oleme meeskonnana seadnud algusest peale fookusesse tootearenduse, mis on toonud võidud konkurssidelt. Täna oleme mitmetes kategooriates saavutanud liidripositsiooni nagu näiteks grillvorstid, suitsuvorstid, verivorstid, singid, pihvid/lihapallid ning hakkliha.“
Mitmeid uuendusi on viimase kümne aasta jooksul läbi viidud Valgas asuvas tootmises, millest turgu muutvaks võib pidada kolme aasta tagust investeeringut keskkonnasõbralikku hakklihapakendisse- ja pakkeliini. Uue pakendustehnoloogia abil toob ettevõtte ca 75 tonni aastas vähem pakkematerjali turule.
Atria Eesti omab ka tütarettevõtet Atria Farmid, mis opereerivad nelja seafarmi. See võimaldab Atria Eestil oma toodetes kasutada valdavalt omakasvatatud kodumaist sealiha. Ettevõte on suuruselt teine seakasvataja Eestis ning peab oluliseks sektori arendamist ning jätkuvaid investeeringuid kodumaisesse seakasvatusse.
Taustainfo:
Atria Eesti ajalugu ulatub 1910. aastasse, mil rajati Valga Lihatööstus ja tapamaja. Atria Eesti AS kuulub Atria kontserni. Helsingi väärtpaberibörsil noteeritud Atria Plc juured ulatuvad 1903. aastasse, mil asutati selle väärika ettevõtte vanim omanikuks olev ühistu. Atria Eesti pakub oma kolme kaubamärgi: Maks & Moorits, Wõro ja VK all kokku ca 300 erinevat toodet. Tütarettevõte Atria Farmid opereerivad nelja seafarmi: Viljandimaal Savikotis, Tartumaal Teedlas, Jõgevamaal Palamusel ja Põlvamaal Savernas.
Olle Horm on toidutööstusettevõtteid juhtinud alates 2000. aastast.
Meelis Laande on 2017. aastal lõpetanud Tartu Ülikoolis strateegilise juhtimise magistrikraadiga, eelnevalt TÜ Narva Kolledži finantsjuhtimise erialal. Esimene erialane haridus on Väimela Põllumajandustehnikumist veterinaaria erialal. Peale Atria Eesti on Meelis Laande juhtinud müügi- ja turundusvaldkonda nii piima- kui lihatööstuses. Samuti töötanud jaekaubandusettevõtetes Kesko Eesti ning Biomarket.
Lisatud fotod: autor Maks&Moorits
https://drive.google.com/drive/folders/1z1PMAU63gu5VZcYLmGrZplPUtZptGZGn?usp=sharing
Lisainformatsioon:
Meelis Laande (mob. 5234900, e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.)
Olle Horm (mob. 5018214, e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.)
Kaerajooki tootev YOOK võitis Dubais rahvusvahelisel toidumessil Gulfood 2024 innovatsiooniauhindade jagamisel tervisetoodete kategoorias peaauhinna. „Gulfoodi innovatsiooniauhind tõstab YOOKi kõrgema kategooria võistlejate sekka,“ lausus ettevõtte juht Katre Kõvask.
YOOK Production AS käivitas hiljuti, 12. veebruaril Türil Baltimaade esimene kaerajoogitehase, et tuua turule esialgu kolm erineva maitsega toodet. Poelettidele jõuab täisterakaerahelvestest toodetud gluteenivaba baristajook; organic-jook, mis sobib nii joomiseks, kohvile valamiseks kui pudru ja hommikuhelveste sisse; ning kolmandaks vitamiinide ja kaltsiumiga rikastatud kaerajook.
19. veebruaril ehk ligi nädalapäevad hiljem pärjati Eesti kaerajooki juba olulise rahvusvahelise tunnustusega. „YOOK võitis Gulfoodi innovatsiooniauhinna, mida võib ka vabalt nimetada toidumaailma Oscariks. Oleme väga uhked ja õnnelikud, et saame nii YOOKi kui ka Eesti toitu fookuses hoida ja propageerida,“ sõnas YOOK Production AS-i juht Katre Kõvask. „Meid vaadatakse tõsise uue tulijana, kes tahab ehitada oma brändi, on sellesse panustanud ja valmis pikaajaliselt veelgi panustama.“
Udust juttu ei võta keegi tõsiselt
Kõvaski sõnul võib kõlada küll trafaretselt, ent toidus on kõige tähtsam maitse – see on pilet turule. Oskus teha kaerast, veest ja õlist toode, mis on tervislik ja maitseb suurepäraselt, ongi tema sõnul nende toote suur saladus ja konkurentsieelis. „See on see maagia, mis meie tootmises toimub ja mille osas oleme mõistetavalt üsna napisõnalised,“ märkis ta.
Kuigi rahvusvahelisel turul on kaerajoogi pakkujaid teisigi, siis rõõmustas Kõvask, et hetkel oldi nendest igas aspektis paremad. Näiteks kasutab YOOK tootmises parema maitse ja toodete kõrge kvaliteedi hoidmiseks ainult mahedaid täisterakaerahelbeid. „See tähendab ühelt poolt paremat maitseelamust, aga teisalt inimesele ka kindlust, et tootes sisalduv on puhas ja kasulik,“ selgitas ta.
Et YOOKi suund on edukas eksport, siis peab ka kogu ettevõtte pakutav teenustepakett olema Kõvaski sõnul konkurentsivõimeline, eristuma ja andma potentsiaalsetele partneritele kindlustunde. „Täna on globaalselt suurim teema tarneahel. Paljud jutuajamised pärast toodetega tutvumist just sellest algavadki. Et kindlust pakkuda, peab endal olema kindlus nii oma tooraine kui tootmisvõimekuse osas. Uduse jutu ja lubadustega ei võta meid keegi tõsiselt,“ rõhutas Kõvask.
Ettevõte sihib järgmiseks Aasia turge
Praegu suudetakse ühes vahetuses toota aastas maksimaalselt 20 miljonit liitrit kaerajooke. Esimeses järjekorras jõuavad tooted Eesti poelettidele ning kohvikutesse ja restoranidesse. Seejärel liigutakse juba suurematele turgudele. „Aasiast huvitavad meid eelkõige Lõuna-Korea, Vietnam ja Jaapan, piilume ka Singapuri ja Indoneesiat. Samuti on fookuses Laheriigid ning kindlasti otsime turgu ka Lääne-Euroopas. Aga alustame ikka kodust. Täna oleme Eestis lettidel, järgmisena ootavad Läti ja Leedu.“
Kõvaski sõnul ongi lähipäevade jooksul soov leida messilt potentsiaalseid kontakte, kelle abiga siseneda nii Lähis-Ida kui ka Aasia turgudele, kuna just neist piirkondadest on huvilisi palju. „Teekond lepinguni on pikk, aga Gulfood on õige koht, kust seda alustada. Messi esimese päeva jooksul oli huvi arvestatav,” lausus ta. Osalemine Gulfoodil on Kõvaski sõnul tõestuseks, et ollakse tõsiseltvõetav ettevõte ja see on iga läbirääkimise alguspunkt. “Äri on ikka inimeste vahel, tuleb kohtuda ja olla õigel ajal õiges kohas,” toonitas ta.
Eestist osaleb Gulfoodil 18 ettevõtet
Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) eestvedamisel osaleb tänavu Dubais toimuval messil Gulfood ühisstendiga 18 Eesti ettevõtet. Lisaks YOOKile on Eestist esindatud veel Balsnack International Holding AS, EBM Grupp AS, Haage Joogid OÜ, Iktos OÜ, Revala OÜ, Saku Õlletehase AS, Salvest AS, Valio Eesti AS, Öselwise OÜ, AS A. Le Coq, Siidrikoda OÜ, OÜ Vegestar, Puljong OÜ, Nordmel OÜ, Rosena DK OÜ, Sume Green OÜ ning Sunfly OÜ.
Ka mullu olid Eesti ettevõtted samal messil väga edukad. Jäätisepulbrite innovaator Revala võttis toona esikoha piimatoodete kategoorias oma laktoosivaba pehme jäätisega. Must Küüslauk tunnistati mahetoodete kategoorias parimaks oma musta küüslaugu õisikuga ning Rosena DK oli parim tervise ja heaolu toodete kategoorias Eternal Youth tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsudega.
„Innovatsioon on miski, millega Eesti ettevõtted on juba rahvusvahelisel turul konkurentidest ees. Lisaks ettevõtete messile viimisele on oluline toetada innovatsiooni iga ettevõtte puhul erineval viisil,” sõnas EISi ekspordiosakonna juht Eva-Kristiina Ponomarjov. Ta rõhutas, et innovatsiooni olulisteks osadeks on tahe ja valmisolek arenguks, julgus, paindlikkus ja järjekindel panustamine, et eristuda konkurentsitihedal rahvusvahelisel turul. „Eksporditeenustega soovime käia sama rada, hoida oma tuge ajakohasena ja lähtuda ettevõtete tänastest vajadusest. Oleme partneritega tihedas suhtluses, et mõista, mis on erialaliidu, klastri või ettevõtte strateegiline vaade, kuidas edu mõõdetakse, millistel turgudel tegutsetakse ja kus nähakse uusi, suure potentsiaaliga turge. On tõeliselt hea meel, et ka sel aastal saame koos Eesti toiduinnovatsiooni võidukäiku tähistada,” sõnas Ponomarjov.
Gulfood on maailma suurim toidumess ja ülioluline on Kõvaski sõnul sellel osalemine nii YOOKi kui ka kõigi teiste Eesti toidueksportööride jaoks. „See on mess, kus tõesti leitakse koostööpartnereid ja tehakse kokkuleppeid. Siin pälvitud auhind annab tõestust sellest, et ettevõte on tõsine tegija, tal on mastaapi ja soovi äri arendada. Eriti just äri alustamise faasis on selline tunnustus katalüsaator,“ kommenteeris Kõvask.
HEA TEADA
- Gulfood on maailma suurim toidu- ja joogisektori mess, mis toimub igal aastal ürituste ja näituste kompleksis Dubai World Trade Center. Tegemist on ärilt ärile suunatud messiga.
- 2024. aastal osaleb messil enam kui 5500 eksponenti 190 riigist.
- 2023. aastal võitsid kolm Eesti ettevõtet esmakordselt Gulfoodi innovatsiooniauhindade jagamisel peaauhinna. Kolmikvõidu tõid erinevates kategooriates koju jäätisepulbrite innovaator Revala, musta küüslaugu õisikuid valmistav Must Küüslauk ning kollageeni, vitamiine jt tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsude tootja Rosena DK.
- Tänavu toimub mess Gulfood juba 29. korda.
TAUST
Yook Production AS
Töötajaid: 15
Tehas: Türil, YOOKi uus, enam kui 2200 ruutmeetri suurune tootmiskompleks annab uue hingamise ligi sajandipikkuse ajalooga Türi piimatööstusele
Võimsus: 20 miljonit liitrit kaerapiima aastas
Investeering ettevõttesse: 13 miljonit eurot
Fookuses: lisaks müügile Eesti turul eksport Lätti, Leetu, Aasia, Lähis-Ida ning Põhja- ja Lääne-Euroopa turgudele
Allikas: eas.ee
Pressiteade
20.veebruar 2024
Eelmisel nädalal Türil tootmist alustanud kaerajoogitehase mahetoode YOOK Organic pärjati sel nädalal Dubais toimuval maailma suurimal toidumessil Gulfood tervisetoodete kategoorias aasta innovaatilise toote peaauhinnaga.
“Gulfood on sisuliselt meie sektori ehk toidu- ja joogitööstuse ülemaailmne Oscari-gala, konkurents on metsik ja tõesti ainult parimatest parimad tooted saavad esile tõstetud. Oleme alles oma tee alguses, kuid Gulfood’i Best Health Wellness Product’i tiitliga on julge tunne maailma vallutama asuda,” kommenteeris Yooki tegevjuht Katre Kõvask. “Suurepärase maitseelamuse pakkumine, allergiavaba kvaliteet ning minimaalne keskkonnajalajälg teevad YOOKist mängumuutja kogu sektoris. Aitäh hooandmise ja toe eest Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutusele, kelleta poleks me muidu siia messile veel jõudnud.”
Gulfood on üks maailma suurimaid toidu- ja joogisektori messe, mis toimub igal aastal Dubai World Trade Centeris. Tegemist on ärimessiga, kus osaleb ligi 5500 eksponenti ja rohkem kui 200 000 spetsialisti üle kogu maailma 190 riigist. Nii nagu maailma suurimatel toidumessidel kombeks, korraldatakse ka Dubais konkurss uutele toiduainetele ning üheks konkursikategooriaks on “Best Health Wellness Product“ (kõige innovaatilisem tervisetoode), milles osutus võitjaks YOOK Organic kaerajook.
"Kaerast valmistatud piimaalternatiivid on globaalses kasvutrendis, mõnusa maitsega, allergeenivabad ning väga madala keskkonna-jalajäljega ning tänu sellele ka kõige jätkusuutlikum alternatiiv tavapiimale," selgitas Katre Kõvask ning lisas, et kaerajoogi peamised tarbijarühmad on kõikjal sarnased. "Keskkonnateadlikud inimesed, veganid ja need, kes ei saa tervislikel põhjustel lehmapiima juua ning paindliku toitumiskavaga inimesed, kes aeg-ajalt ka piimaalternatiive tarbivad,“ selgitas Kõvask.
Eestis on YOOK saadaval kõigis kaubanduskettides, Kaupmehe ja Sanitexi sortimendis ja ka kohvikutes ning restoranides. "Suudame ühes vahetuses toota aastas maksimaalselt 20 miljonit liitrit kaerajooke ja meie selge siht ning suund on edukas eksport. Alustame oma koduturust – Balti riikidest, kuid selle kõrval on täna sihikul näiteks Aasia ja Laheriigid, samuti soovime kanda kinnitada Põhja- ja Lääne-Euroopa riikides," rääkis Katre Kõvask geograafilise laienemise perspektiividest ning viitas samas, et konkurents on väga tihe ning selgelt parem ja nutikam tuleb olla väga tugevatest globaalse haardega ettevõtetest ja brändidest.
"Me jälgime hoolsalt trende, oleme paindlikud ja kavatseme pidevalt tootesortimenti täiendada," lubas Kõvask, kelle kinnitusel kasutab YOOK puhtuse, parema maitse ja toodete kõrge kvaliteedi hoidmiseks ainult mahedaid täisterakaerahelbeid ning ei lisa toodetesse suhkruid. Mahedad täisterakaerahelbed jõuavad YOOKi tööstusse 450 km raadiusest. „Nii on toore kodulähedane ja mahe. Keskkonnajalajälje minimeerimine on üks meie kesksetest tegevusprintsiipidest: võidab keskkond, võidavad inimesed.“
Esmavalikus on kolm toodet: mahedatest täisterakaerahelvestest toodetud gluteenivaba baristajook, mis on eelkõige mõeldud piimavahuga kohvide ja matcha latte jaoks; organic-jook, mis on mahetoode ja sobib nii joomiseks, kohvile valamiseks kui pudru ja hommikuhelveste sisse ning kolmandaks vitamiinide ja kaltsiumiga rikastatud kaerajook, mis on ideaalne kohvile valamiseks, niisama joomiseks kui ka smuutide- lisandiks. Kõik tooted on saadaval üheliitrises kartongpakis.
Lisainfo:
Katre Kõvask
YOOK Production AS
M: 51 15 004
e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.