Eesti Parim Toiduaine 2019 konkursi rahva lemmiku hääletusel võitsid ihaldusväärse tiitli Saaregurmee BabyCool sügavkülmutatud pirnipüree kuubikud. BabyCool ületas teisi kandidaate mäekõrguselt, kogudes fännidelt üle 600 hääle.

„BabyCool pirnipüree kuubikute suur menu näitab, et tarbijad on üha enam hakanud hindama kohalikku ja mahedat toitu, mis on naturaalse maitsega ega sisalda lisaaineid. Tänu külmutatud kuubikute formaadile väheneb beebitoidu raiskamine – lapsevanemad saavad sulatada üles täpselt nii palju püreed, kui laps ära süüa jaksab. Nii võib ühest pakist piisada mitmeks söögikorraks eri päevadel ning püree püsib pikka aega värskena ka avatud pakendis,“ kommenteeris Toiduliidu juht Sirje Potisepp võidutoote omadusi.  

Teisele kohale pääses rahvahääletusel FS Goods kookose-karri kaste. Toiduliidu juhi sõnul on asjaolu, et kõrgeid punkte said just piirkondlike väike-ettevõtjate tooted, väga tore üllatus. „Väike-ettevõtjad katsetavad julgelt ning valmistavad väga erilisi tooteid, mis võidavad õnnestumise korral tarbijate jäägitu poolehoiu ning pakuvad suurtootjate toidule mõnusat vaheldust,“ sõnas Potisepp.

Rahva Lemmiku hääletusel paistis suure poolehoidjate hulgaga silma ka Balbiino laktoosivaba vähendatud suhkruga šokolaadi-koorejäätis. „Inimesed on üha terviseteadlikumad ning jälgivad tähelepanelikult toitude koostist, sealhulgas ka suhkrusisaldust. Edukad on need tootjad, kes suudavad endiselt pakkuda imelisi maitseelamusi, kuid teha seda tervislikult,“ kommenteeris Potisepp.

Eesti Parima Toiduaine konkursi kuldmärgis ja piirkondlike väike-ettevõtete parimad tooted kuulutatakse välja 24. aprillil Toiduainetööstuse aastakonverentsil.

Konkursi uudiseid saab jälgida siit: https://www.facebook.com/EestiParimToiduaine/

 

Eesti toidu- ja joogitootjad tutvustasid 11. aprillil avalikkusele hea tahte lepet, millega tootjad kinnitavad oma järjepidevat tööd lisatud suhkrute vähendamiseks toodetes. Aastaks 2020. alandavad tootjad jookidesse lisatud suhkrute hulka 10% ning 2025. aastaks 15% võrrelduna 2015. aastaga. Sellega täidavad tootjad nii Maailma Terviseorganisatsiooni kui ka Euroopa Komisjoni seatud eesmärgid.

Tootjad tegelevad pidevalt olemasolevate ja uute toodete arendamisega ning otsivad suhkrusisalduse vähendamise võimalusi jookides ja joodavates piimatoodetes. „Me räägime eelkõige lisatud suhkrute vähendamisest,“ toonitas Toiduliidu juht Sirje Potisepp. „Naturaalsed mahlad ja piimatooted – neis on suhkrud juba looduslikult olemas ja seda keegi välja võtma ei hakka,“ ütles Potisepp.

„Tootjatena oleme tarbijast sammukese ees, sest harjumine uue maitsega võtab inimestel aega. Kui uute toodete puhul on võimalik panna tootesse oluliselt vähem suhkrut, siis traditsiooniliste toodete puhul saab suhkru kogust vähendada tasapisi, et tarbija toodet ei hülgaks,“ sõnas Potisepp.

A. Le Coq turundusjuht Katrin Vernik jagas oma kogemust seotult limonaadiga, mis on nende portfellis üks pikkade traditsioonidega toode, milles on samuti suhkru kogust vähendatud. „Tarbijad armastavad olemasoleva toote maitset ning tootjalt nõuab selle kallale minek suurt julgust“, selgitas Vernik. Tema sõnul on uute toodete puhul olukord lihtsam, aga ka siin tuleb luua lisandväärtust, et tarbija aktsepteeriks, et toode on vähem magus.

Lisaks pakutakse tarbijatele erinevaid pakendisuurusi, mis aitavad kaasa, et korraga tarbitava suhkru kogus oleks mõõdukam. Tootearenduses on võetud selge suund ennekõike vähendatud suhkrusisaldusega või isegi suhkruvabade toodete turule toomisse. Ka pakendite märgistuselt leiab selge info, kui suur on lisatud suhkrute hulk tootes.

TalTechi lõhna- ja maitseteadlane Kristel Vene selgitas, et inimese maitseretseptorid uuenevad 2-3 nädala tagant ning 85% tajutavast maitsetest on tegelikult lõhn. „Teadlastena teame täpselt, mida teha, et toit maitsev oleks. Nüüd räägitakse ka sellest, kuidas tervislik toit maitsvamaks muuta,“ ütles Vene.

Suhkur on organismile vajalik ja tasakaalustatud toitumise osa. Tootjad kutsuvad rahva tervise poliitika suunajaid üles toetama enam inimeste toitumisalase teadlikkuse tõstmist ja liikumisharjumuse tekitamist. Suhkru liigtarbimine on vaid osa suuremast probleemist – tarbitav ja kulutatav energiahulk peavad olema tasakaalus.

Tootjad esitlesid üritusel ka lisatud suhkrute vähendamiseks sõlmitud hea tahte lepet, millega tänaseks on koos Toiduliiduga ühinenud üksteist ettevõtet. Leppe leiab Toiduliidu kodulehelt.

„Oleme avatud ja ootame leppega liituma ka teisi ettevõtteid, samuti riigiasutusi ja organisatsioone, et ühiselt aidata kaasa Eesti inimeste tasakaalustatud toitumisele,“ sõnas Toiduliidu juht Sirje Potisepp.

Hea tahte leppe lisatud suhkrute vähendamiseks on ellu kutsunud Toiduliit koos toidu- ja joogitööstuse ettevõtetega: A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS, Viru Õlu AS.

Raul Mee fotod 11. aprillil Vabamus toimunud pressikonverentsist https://bit.ly/2US5Rf6.

Seafood Expo Global on tähtsaim tuhandete osalejatega ülemaailmne mereandide mess, mis toimub Brüsselis 7.-9. maini 2019.
Kokku esitati konkursile 79 toodet, millest 39 toodet 12 erinevast riigist valiti finaali, nende hulgas Eestist ainukesena PRFoods AS Heimon brändi uued ahjuvalmis vikerforellifilee kuivmarinaadiga portsjonid.
Kõigi võistlusele esitatud toodetega saab tutvuda siin: https://www.seafoodexpo.com/global/seafood-excellence-global-awards/ ja finalistide nimekiri ning viide uudisele on siin: https://www.seafoodsource.com/news/foodservice-retail/39-seafood-excellence-awards-finalists-announced-for-2019-contest

Finaali jõudnud Eestis valmistatud kalatooted on uued ja ainulaadsed – kuivmarinaadiga kaetud ahjuvalmis vikerforellifilee 200g portsjonid (2 maitset: roheline küüslauk & münt ning sidrunhein & tsitrus).
Tooted on pakendatud loodussõbralikku ahjukindlasse karpi – eemalda ainult pealiskile ja pane samas pakendis ahju. Hõrk ja maitsev kalaportsjon valmib hõlpsalt 10 minutiga.
Pakend on valmistatud ümbertöödeldud paberimassist.

Ühe tootega jõudis tootekonkursi finaali ka PRFoods tütarettevõte Suurbritannias – John Ross Jr (Aberdeen).

Konkursi võitjad selguvad messi esimesel päeval 7. mail, kus selgitatakse välja kalatoodete turu liidrid ja innovaatorid – välja antakse 2 peaauhinda: Parim jaetoode ja Parim HoReCa toode, lisaks 5 eriauhinda innovatsiooni, mugavuse, tervise & toitumise, jaepakendite kategoorias, eraldi tooteliini kategoorias.

Rahvusvaheline žürii koosneb 5-7st tunnustatud toidumaailma eksperdist, kelle hulgas on nii peakokad, ostujuhid, toitumisteadlased kui ka turundusprofid.

PRFoods osaleb Seafood Expo Global messil koostöös Eesti Kalaliiduga, eraldi Heimon Kala messiboksis.

 

 

I Hea tahte leppe osapooled

Eesti Toiduainetööstuse Liit koos toidu- ja joogitööstuse ettevõtetega: A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS, Viru Õlu AS

 

II Hea tahte leppe eesmärk

•  Sõnastame tegevused, mida teeme omaalgatuslikult lisatud suhkrute vähendamiseks meie toodetes.

•  Pakume tarbijatele mitmekesist, vähendatud suhkrusisaldusega või suhkruvabade toodete valikut ning propageerime mõõdukat tarbimist ja tasakaalustatud elustiili.

•  Näitame Eesti toidu- ja joogitootjate pikaajalisi ja tulevikku suunatud edusamme tootearenduses.

 

III Hea tahte leppe tegevused

  • Võtame vastu Maailma Terviseorganisatsiooni ja Euroopa Komisjoni üleskutse piirata toodetes lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks veel 10% ning 2025. aastaks 15% (võrreldes 2015. aastaga).

  • Selle saavutamiseks:

-    tegeleme pidevalt olemasolevate ja uute toodete arendamisega, otsides suhkrusisalduse vähendamise võimalusi jookide ja  joodavate piimatoodete kategooriates;

-    panustame tootearenduses ennekõike vähendatud suhkrusisaldusega ja/või suhkruvabade toodete turule toomisse;

-    tutvustame erinevaid pakendisuurusi, mis soodustavad väiksemate suhkrukoguste tarbimist ühe korraga;

-    harime tarbijaid teadlikust ja tasakaalustatud toitumisest ning mõõdukast suhkru tarbimisest läbi turunduskampaaniate, suunates eelarved vähendatud suhkru või suhkruvabade toodete propageerimisele.

Kutsume üles rahva tervise poliitika suunajaid toetama enam inimeste toitumisalase teadlikkuse tõstmist ja liikumisharjumuse tekitamist. Suhkru liigtarbimine on vaid osa suuremast probleemist– tarbitav ja kulutatav energiahulk peavad olema tasakaalus.

 

IV Hea tahte leppe tulemuste mõõtmine ja avalikkuse teavitamine

  • Mõõdame tegevuste täitmist läbi toodete suhkrusisalduse ja kogu müügimahu suhte, mis arvestab nii uute toodete valikusse lisamist kui ka olemasolevate toodete reformuleerimist.

•   Monitoorime edusamme koostöös rahvatervisega tegelevate            ametkondadega.

•   Teavitame iga-aastaselt avalikkust tootearenduse tulemustest.

 

Eesti Toiduainetööstuse Liit   

A. Le Coq AS

Coca-Cola Balti Jookide AS

Coca-Cola HBC Eesti AS

Farmi Piimatööstus AS

Largo AS 

Orkla Eesti AS 

Saku Õlletehase AS 

Salvest AS

Tere AS

Valio Eesti AS

Viru Õlu AS        

Valio Võru juustutehas läbis edukalt auditi, mille tulemusel omistati tehasele ja seal toodetavatele juustudele Halal-sertifikaat. Sellega tunnistati Valio juustude valmistamine ja selleks kasutatav tooraine vastavaks islamisriikides kehtivatele standarditele.

Valio Eesti tegevdirektori Maido Solovjovi sõnul on Võrus valmiv kvaliteetne juust pakkunud erinevatel välismessidel islamiriikide esindajatele suurt huvi, kuid seni on sertifikaadi puudumine takistanud reaalsete tehingute toimumist.

„Tänu sertifikaadile saavad meie ekspordi lipulaev, Forte itaaliapärane kõvajuust, ning äsja ka kodumaistele lettidele jõudnud uus kõvajuust Gran Regale asuda vallutama uusi turge. Halal-sertifikaat ei ava uksi mitte ainult Araabia-maade ja teiste islamiriikide turgudele, vaid seda nõuavad ka mujal maailma suurriikides elavad suure tarbimispotentsiaaliga moslemikogukonnad,“ selgitas Solovjov.

„Näiteks oleme alustanud eksporti Lõuna-Aafrika Vabariiki ja Kanadasse, kus tänu Halal-sertifikaadile on võimalik müügivõrgustikku oluliselt laiendada just neis kanalites, mis teenindavad ennekõike moslemeid,“ sõnas ta.

Lisaks Forte ja Gran Regale juustudele omistati sertifikaat ka Atleet Cheddarile, Lacey Swiss juustule, Lõuna-Euroopa riikides populaarsetele Regato ja Cagliata juustudele ning vadakukontsentraadile, mis on samuti Valio juustutehase üks oluline ekspordiartikkel.

Haagis tegutseva Halal sööda- ja toiduinspektsiooni poolt läbiviidud sertifitseerimise käigus tutvusid eksperdid kogu juustutootmist puudutava dokumentatsiooniga kõikide sisendite ja tootmisprotsesside kohta ning viidi läbi kohapealne audit. Sertifikaat kehtib üks aasta, misjärel on Halal-märgise kasutamise õiguse säilimiseks vaja läbida uus kontroll.

Valio Eesti on üks suurimaid kohalikke piimatööstusettevõtteid. Peamiselt Kesk- ja Lõuna-Eesti farmide toorpiimast valmistatud Valio Eesti tooteid leiab ka Lätist, Leedust, Itaaliast, Kreekast ja Ameerika Ühendriikidest. Ettevõtte tootevalikust leiab igapäevaseid, aga ka funktsionaalseid piimatooteid, mille aluseks on Valio rahvusvahelise kontserni teaduslikud uuringud ja uued tootmismeetodid. Valios läbi viidud teadustööd on hinnatud ka Nobeli preemiaga.