Eilse Toiduliidu aastakonverentsi diskussioonivoorus „Kahe hinnasildi vahel – kuidas edasi?“ leidsid juhtivate toidutööstusettevõtete esindajad, et jaekettide omatooted (private label) pärsivad ettevõtete innovatsioonivõimekust, mis võiks kaasa tuua turu arengu.

„See, et kaubandusketid suruvad tööstustele peale omatooteid, pärsib ettevõtete motivatsiooni ja arengut,“ tõdes Rakvere Lihakombinaadi juht Teet Soorm. „Praegu on lihatoodetes omatoodete osakaal küll madal, kui see tõuseks aga 50-60% tasemele nagu Euroopas, siis ma pole kindel, et meil oleks Rakvere Lihatööstust, Atriat jt. sektori suurtegijaid. Meie ettevõtted pole nii konkurentsivõimelised, et suurtel turgudel töötavatele välisettevõtetele vastu panna.“

Kalevi juhi Kaido Kaare sõnul on private labelit mõtet teha ainult siis, kui see toodab mingit lisaväärtust ettevõttele.

Samas on private label hea võimalus välisturgudele sisenemisel. „Näiteks Valio ekspordib edukalt Itaaliasse juustu,“ nentis Valio Eesti juht Maido Solovjov. „Samas, kui pool toodetavast kilepiimast, mis läheb Eesti turule, on private label, siis me ei ole õnnelikud selle üle.“

Tööstuste seisukohaga ei nõustunud aga ETK juht Jaanus Vihand. „Private label ei ole saatanast!“ ütles Vihand. „Ei saa öelda, et private label tapab innovatsiooni. Tere D-vitamiiniga piim on hea näide innovatsioonist ja tootearendusest. Samamoodi Valio uued tooted.“

Ajakirjanike lemmik konkursil Eesti Parim Toiduaine on filtreerimata Saku Kuld

Toiduliidu konkursil Eesti Parim Toiduaine 2013 pälvis Meedia Lemmiku auhinna filtreerimata Saku Kuld.

Tänavu esimest korda kogunenud meediaesindajatest koosneva žürii esimehe, ajakirja Oma Maitse toimetaja Siiri Kirikali sõnul käis esikoha nimel tihe rebimine. Silma paistsid kolm toodet – filtreerimata Saku Kuld sai 60-st maksimaalsest 52,57 punkti, M.V.Wooli marineeritud angersäga 51,67 ja Valio Forte Speciale 51,33 punkti. „Filtreerimata Saku Kuld pälvis žürii heakskiidu just tänu oma puhtale ja naturaalsele maitsele,“ nentis Kirikal.

Meedia Lemmiku žüriisse kuulusid ajalehe Postimees tarbijalisa Tarbija24 juhataja Hanneli Rudi, ajakirja Oma Maitse toimetaja Siiri Kirikal, Maahommiku ja Vikerraadio saatejuht Madis Kimmel, ajalehe Maaleht lisalehe Targu Talita toimetaja Jana Rand ja ajakirja Mari köögitoimetaja ning toidublogija Tuuli Mathisen.

Toiduliidu juhi Sirje Potisepa sõnul oli huvitav kõrvutada toidu teemat igapäevaselt kajastavate ajakirjanike arvamust teadlaste, ekspertide ning toiduvalmistajate hinnanguga. „Usun, et toiduainete nii põhjalik hindamine – arvestades toote maitset, lõhna, konsistentsi, tervislikkust, välimust, pakendit, uudsust ja müügiedu – oli ka meediainimestele endile põnev kogemus. Kaalume erinevate meediaesindajate hindamisprotsessi kaasamist kindlasti ka järgmisel aastal,“ lisas Potisepp.

Tänavu konkureeris võidutiitlile rekordiline arv uudistooteid ehk kokku 140, mis on 26 võrra enam kui mullu.Sel aastal 19. korda toimunud konkursi peavõidu pälvis M.V. Wooli marineeritud angersäga, mis ühtis ka peakokkade žürii poolt valitud Kokkade Lemmikuga. Parimaks mittealkohoolseks joogiks valis žürii Pai kookose-ananassi smuuti ja alkohoolseks joogiks Vana Tallinna Winter Spice. Parim toit tervisele on Leiburi Kaerasüda

Tere tõi turule uue väikeses 0,33-liitrises tetrapakendis Helluse keefiri, mis sisaldab kasulikke probiootilisi piimhappebaktereid ME-3.

 

„Uus väikeses pakendis keefir on toitev ja tervislik vahepala soojadel suvepäevadel. Suveajal eelistavad inimesed kergemini seeditavaid ja kiiresti valmivaid toite. Keefir annab selleks suurepärase võimaluse, olles nii hea janukustutaja kui ka mitmekülgseid võimalusi pakkuv tooraine toidu valmistamisel,“ selgitas Tere AS-i juhataja asetäitja Ülo Kivine.

Kivine lisas, et kui keefiri on harjutud tarbima traditsiooniliselt toidu kõrvale ja toitude valmistamiseks, siis antud innovaatiline pakend annab tarbijale võimaluse seda toodet nautida ka kerge vahepalana liikumises.

Helluse keefiris sisalduvad kasulikud probiootilised piimhappebakterid aitavad vähendada seedeinfektsioonide jaateroskleroosi riski.

Tere väärtustab kõrgelt oma tarbijaid ja hindab oma toodete puhul värskust, tervislikkust ja innovaatilisust.  Faktum&Ariko uuringutest selgub, et tarbija asetab Tere keefiri tervise aspektist lähtuvalt ülekaalukalt esikohale.

Jookide müügimahud on jaanipäeva eel aasta tipptasemel ja tänavu teevad rekordkäibe eelkõige karastusjoogid, näitab Saku Õlletehase statistika.

Saku Õlletehase juhatuse esimees Margus Kastein ütles, et prognooside kohaselt müüb Saku juunis karastusjooke 70% võrra rohkem kui möödunud aastal samal ajal.

„Oleme tulnud tänavu välja paljude uudistoodetega, et rikastada karastusjookide valikut. Näiteks on tarbijate poolt juba väga hästi vastu võetud Saku naturaalselt kääritatud kali ja Vichy jäätee. Kevadel alustasime ühe populaarseima Gruusia mineraalvee Nabeghlavi müümist,“ loetles Kastein.

Õlle pruulimisel ja villimisel jätkub suund väiksemate pakendite ja lahjemate jookide suunas. Suures plastpakendis õllede osa müügis on aasta esimese viie kuuga langenud ligi 20% võrra, asendudes väiksematesse klaaspudelisse ja purkidesse villitud toodetega.

Kuigi õlleturg kogu Euroopas onolnud kerges langustrendis, on ka õllemüük soojade ilmade toel praegu heal tasemel ja ületab mitu korda müüki talveperioodil. „Joogitööstuse käive on tihedas sõltuvuses ilmast, nii et tänavused päikeselised juunipäevad on meie parimad müügimehed,“ lausus Kastein.

Sellest, et suvi on Saku Õlletehases alanud aktiivselt, annab tunnistust mais tehtud kõigi aegade pakendusrekord. Samuti on juurde võetud ligi 70 hooajatöölist, mis tõstis töötajate koguarvu pea 400 inimeseni.

Suveperioodil teeb Saku Õlletehas toetajana koostööd paljude vabaõhukontsertide ja spordisündmuste korraldajatega. Samuti osaleb ettevõte vastutustundliku ettevõtlusega seotud teavituskampaaniates, näiteks päästeameti „Kui jood, ära uju“ kampaania info levitamisel.

Alates sellest suvest ehib Valio Eesti Laeva meiereitehast Alma toodete uutelt pakenditelt tuttav piimalaine ning oranžid liblikad. Valio Eesti turundusdirektori Krista Kalbini sõnul annab tehase kujundus möödujaile märku, et just selles hoones valmib kvaliteetne Alma piim, jogurtid ja muud tarbijaile aastatega armsaks saanud värskepiimatooted.

„Tarbijad on ehk märganud, et paljud Alma tooted on saanud uue atraktiivsema kujunduse, mis paistab kaupluse riiulis oma lihtsuse ja puhta ilmega varasemast paremini silma. Otsustasime liikuda uue kujunduse juurutamisel toodetest kaugemale ning andsime samasuguse sõbraliku näo ka meie Laeva meiereihoonele, kus Alma tooted valmivad,“ ütles Krista Kalbin.

Valio turundusdirektori sõnul on Laeva meierei välisilme oluline ka seetõttu, et jõudsalt kasvanud tehasehoone on hakanud üha enam kujundama Tallinn-Tartu maantee äärset maastikku.

„Alma rõõmsavärviline ja isikupärane kujundus torkab maanteel liiklejaile juba kaugelt silma. Kui üldjuhul annavad suured tehasehooned piirkonnale tööstusmaastiku ilme, siis meie tehase kujundus on sarnane pakenditel kasutatavate motiividega ning toetab seeläbi Alma brändi nähtavust. Tehase sõbralik ilme rõhutab, et piimatoodete valmistamine tähendab meile enamat kui lihtsalt tootmine – pingutame iga päev selle nimel, et eestimaalaste laudadel oleks puhtad, kvaliteetsed ja parimat maitsenaudingut pakkuvad kodumaised tooted,“ kinnitas Kalbin.

Valio Eesti on üks suurimaid kohalikke piimatööstusettevõtteid. Peamiselt Lõuna-Eesti farmide toorpiimast valmistatud Valio Eesti tooteid leiab ka Lätist, Leedust, Venemaalt, Itaaliast, Rootsist ja Ameerika Ühendriikidest. Rohkem kui 340 töötajaga Valio Eesti on juhtivaid kohalikke toorpiima kokkuostjaid, piimatoodete, sh juustude, eksportijaid ning Võru ja Laeva üks suurimaid tööandjaid. Ettevõtte tootevalikust leiab igapäevaseid, aga ka funktsionaalseid piimatooteid, mille aluseks on Valio rahvusvahelise kontserni teaduslikud uuringud ja uued tootmismeetodid. Valios läbi viidud teadustööd on hinnatud ka Nobeli preemiaga.

Valio Baltic ettevõtete Valio Eesti AS ning Võru Juust AS tegevuse tulemusena jõudis grupi konsolideeritud käive 2012. aastal 85,4 miljoni euro tasemele, Valio Baltic lõpetas majandusaasta 3,8 miljoni euro suuruse kasumiga.

Valio Eesti tegevjuhi Maido Solovjovi sõnul oli tegu ootuspäraselt hea aastaga. „Tegime positiivse tulemuse nimel 2011. aastal suuri investeeringud, millega vähendasime kulusid ning suurendasime tootmismahte. Panustasime vadakutootmise käivitamisse, uute ja kiiremate pakkemasinate hankimisse ning tooteportfelli uuendustesse 2011. aastal 6,7 ning 2012. aastal 2,9 miljonit eurot,“ ütles ta.

Tänavune investeeringute maht ulatub ettevõtte juhi sõnul ligi 3 miljoni euroni. „Jätkame selle toel oma tootmistehnika ja tootevaliku täiendamist ning sügisel alustab tegevust ka uus juustuladu Võrus,“ ütles Solovjov.

Valio näitas häid tulemusi ka ekspordirindel, kus käivitus Võrus toodetava vadaku müük Saksamaale ning suurendati toortoodete müüki Venemaale. Eksport moodustas 2012. aastal 35% kogukäibest.

2012. aastal ostis Valio piimafarmeritelt ühtekokku 140 miljonit liitrit toorpiima, millest valmistati ca 60 000 tonni värskepiimatooteid ning 8000 tonni juustu.

Valio Eesti on üks suurimaid kohalikke piimatööstusettevõtteid. Peamiselt Lõuna-Eesti farmide toorpiimast valmistatud Valio Eesti tooteid leiab ka Lätist, Leedust, Venemaalt, Itaaliast, Rootsist ja Ameerika Ühendriikidest. Rohkem kui 340 töötajaga Valio Eesti on juhtivaid kohalikke toorpiima kokkuostjaid, piimatoodete, sh juustude, eksportijaid ning Võru ja Laeva üks suurimaid tööandjaid. Ettevõtte tootevalikust leiab igapäevaseid, aga ka funktsionaalseid piimatooteid, mille aluseks on Valio rahvusvahelise kontserni teaduslikud uuringud ja uued tootmismeetodid. Valios läbi viidud teadustööd on hinnatud ka Nobeli preemiaga.

Liviko sõlmis Viru Valge ja Viru Valge Coolerite müügi ja ainuesinduse koostöölepingu Jaapani suurima alkoholi hulgikaubanduse ettevõttega Nihon Shurui Hanbai Co, mis võimaldas majandusliku efektiivsuse huvides sulgeda Liviko Jaapani tütarettevõtte. Jaapani tähtsus Liviko ekspordis kasvab, eelmisel aastal kasvas Liviko eksport Jaapanisse võrreldes 2011. aastaga 28 protsenti.

Edaspidi käib Liviko koostöö Jaapaniga Liviko Tallinna emaettevõtte ja Nihon Shurui Hanbai Co Tokyo peakorteri vahel.

„Võime tagantjärele öelda, et oma tütarettevõte Jaapanis oli päris hea sisenemisstrateegia spetsiifilist turutundmist nõudvas riigis, kuid praegu oleme orienteeritud ärilise efektiivsuse ja paindlikkuse suurendamisele, mida otsekontaktid peakontorite vahel Tokyos ja Tallinnas peaksid hõlbustama. Nii Viru Valge kui ka Viru Valge Coolerite staatus Jaapani turul on kõrgema kvaliteedistandardiga jookide riiulis ning selle asetusega võib enam kui rahul olla. Alates aprillist saavutasid kaubavood taseme, kus iga kuu läheb Livikost Jaapanisse merekonteineri jagu Viru Valge jooke,“ ütles AS Liviko juhataja Janek Kalvi.

Jaapani turule ekspordib Liviko praegu kaheksat toodet: Viru Valge, Viru Valge Cooler Pink Grapefruit, Viru Valge Cooler Watermelon Greenapple, Viru Valge Watermelon, Viru Valge Cherry, Viru Valge Pepper, Meeliköör ja Vana Tallinn.

 

 „Nimetaksin Aasia turgu meie erinevate kultuuriliste traditsioonide tõttu kõike muud kui lihtsaks, küll aga äärmiselt lootustandvaks. Liviko Aasia-strateegia on jätkuvalt aktuaalne ning meil on soov ekspordiriikide nimistut selles piirkonnas veelgi laiendada. Lisaks Jaapanile, kus oleme kindlalt kanda kinnitanud, kasvavad Liviko toodete müügid Tais, oleme alustanud koostööd Hiinaga ning peame läbirääkimisi Indiaga,“ ütles AS Liviko juhataja Janek Kalvi.

Liviko alustas Viru Valge Coolerite ja Viru Valge viinade eksporti Jaapanisse 2009. aastal, muutes selleks toodete koostise Jaapani seadustele ja tervisekaitse nõuetele vastavaks. Oma toodete ekspordi alustamiseks Jaapanisse tegi AS Liviko eeltööd alates 2006. aastast, viies läbi põhjalikud turu-uuringud ning töötades välja just Jaapani turule sobivad tooted ja maitsed.

Nihon Shurui Hanbai Co on Jaapani suurim alkoholi hulgikaubanduse ettevõte, kelle müügimeeskond koosneb 400 inimesest ning kellel on edasimüügilepingud 40 000 kliendiga üle kogu Jaapani.

AS Liviko on 115-aastaste traditsioonidega 1898. aastal asutatud kvaliteetalkoholi tootja. AS Liviko on nii Eestis, Lätis kui ka Leedus välja arendanud alkoholi distributsiooni- ja hulgimüügivõrgu, mille kaudu turustatakse omatoodangu kõrval maaletoodavaid brände ka teistelt maailma kvaliteetalkoholi tootjatelt. AS Liviko kuulub Balti riikide kolme suurema alkoholifirma hulka, pöörates tootmise kõrval sama suurt tähelepanu ka alkohoolsete jookide impordile. AS Liviko grupp annab tööd 376 inimesele.

Kodumaise jäätisetootja Balbiino jäätisemeistrid lõid Tallinna Merepäevade auks Eestis seninägematu jäätiselaevukese, mis sai nimeks Jäämurdja. Jäämurdja on Eesti turul unikaalses laevukese-kujulises vahvlitopsis magus-hapuka apelsinitäidisega vanilli koorejäätis, mis on kaetud ehtsa hõrgu šokolaadiglasuuriga.

„Jäämurdja kroonib Tallinna Merepäevade ja Balbiino vahel algusest peale kestnud ja süvenenud koostööd. Nii Balbiino kui ka Merepäevade korraldustiim valis teineteisest sõltumatult tunnusjäätiseks apelsinimaitselise jäätise paadikujulises lootsikus. Apelsinimaitselist jäätist on Balbiinolt väga palju küsitud ja oodatud ning nüüd on meil suur rõõm seda pakkuda,“ ütles AS Balbiino turundus- ja kommunikatsioonijuht Enel Kolk.

 

Eestis on laevukesekujuline vahvel ainulaadne, kuid Soomes on laevukeses jäätis väga populaarne ning seda on Balbiino Boat’i nime all Soome juba aastaid müünud, kuigi sealse jäätise sisu on erinev. Tänavu on soomlased söönud juba üle 100 000 laevukeses jäätise.

Üks 70-grammine Jäämurdja jäätis sisaldab 250 kcal, 3,1 g valke, 28,1 g süsivesikuid ja 13,9 g rasvu.

5. augustil alustab Tartus tööd Saku Õlletehase uus Lõuna-Eesti esindus.

Tähtveres asuvas esinduses on pinda kordades rohkem kui endises Tartu kontoris - ligi 1500 ruutmeetrit -, kus hakkab tegutsema nii kontor kui ka ladu.

„Uued ruumid Tartus parandavad nii meie inimeste töötingimusi kui on mugavalt ligipääsetavad klientide jaoks. Varasem väike kontor oli oma tingimuste poolest juba ajale jalgu jäänud,“ rääkis Saku Õlletehase müügidirektor Jaan Härms. Uue esinduse asukoht valiti koostöös kinnisvaraarendajaga, arvestades, et see piirkond Tähtveres on kujunemas transpordikeskuseks mitmete ettevõtete jaoks.

Lõuna-Eesti esinduses töötab ligi 20-liikmeline müügimeestest ning lao- ja logistikavaldkonna töötajatest koosnev meeskond.  Esinduse aadress on Tähtvere, Palsa tee 1.

Saku Õlletehas on jaotanud oma töö kahe piirkonna vahel – Põhja- ja Lääne-Eesti ning Lõuna- ja Ida-Eesti.

Põhja-Eesti keskus asub ettevõtte peamajas Sakus, mis kannab Eesti õllekultuuri pealinna tiitlit. „Kui ajalooliselt oli Saku jookide eelistajaid rohkem just Põhja-Eestis, siis praeguseks on erinevused geograafilise piirkonna järgi tugevalt ühtlustunud,“ märkis Härms. „Meie jaoks on oluline pakkuda häid tooteid ja samaväärset teenindust meie klientidele igas Eesti paigas.“

Saku Õlletehas on 192-aastase ajalooga Eesti vanim ja suurim järjepidev õlletööstus. Saku eesmärk on pakkuda tarbijatele kvaliteetsete jookidega mõnusat värskendust ja uudseid elamusi. Aastast 2008 on Saku Õlletehas rahvusvahelise õllekontserni Carlsberg täieõiguslik liige, kuuludes seeläbi rahvusvahelisse õlletootjate kõrgliigasse.