Uuring: Lojaalne tarbija on kadumas
PRESSITEADE
XVII Toiduainetööstuse Aastakonverents 2023
- aprill 2023
Täna toimuval XVII Toiduainetööstuse Aastakonverentsil jagas AC Nielsen Eesti OÜ ärijuht Erlend Villems kuulajatega tarbimistrende: erinevad uuringud kinnitavad, et viimased kriisiaastad on toonud tarbijate käitumisse märkimisväärsed muutused ning lojaalsus on asendumas parimate pakkumiste ja madalamate hindade eelistamisega.
Näiteks veebruaris Balti riikides läbi viidud NielsenIQ omnibussi uuring näitab, et pandeemia, sõda Ukrainas ning kõrge inflatsioon on pannud tarbijad oma käitumist muutma: üle poole küsitlenutest olid valmis harjumuspärast kauplust välja vahetama, kui mujal on paremad pakkumised. Veel aasta tagasi neid oli pisut üle 20%. Üle 60% on valmis ka muutma ka oma kaubamärgi eelistusi, otsides odavamaid alternatiive. Kasvab ka omamärgitoodete osakaal jaekettide sortimendis.
„Üle 90% Eesti tarbijatest on kinnitanud, et nende ostlemise harjumused ja tarbimine on viimase aastaga muutunud ning 74% on kinnitanud, et viimase paari aastaga on muutunud ka nende vajadused,“ ütles konverentsil Erlend Villems. Kolmandik tarbijaid on hakanud rohkem aega kulutama otsides parimaid pakkumisi kui aasta tagasi.
Juhul, kui hinnad peaksid veel tõusma, siis šokolaadi ja küpsiste ostmise puhul on valmis vähendama või täiesti loobuma 52% Eesti tarbijatest, soolaste snäkkide puhul – 42%, jookide puhul – 40% ning värske liha ja kala puhul – 39%. Toodete puhul, millest täielikult loobuda ei saa, on üle 50% Eesti tarbijatest valmis tegema valiku odavama kaubamärgi kasuks: see puudutab näiteks lemmiklooma toite, pesuvahendeid, majapidamis- ja tualettpabertooteid.
Selgusid ka eestlaste põhilised säästmismeetodid ostlemisel: 81% ostab rohkem kampaania- ja allahinnatuid tooteid, 71% ostab ainult kõige vajalikumaid tooteid ning 60% on teinud valiku odavamate kaubamärkise kasuks.