PRESSITEADE

16.09.2014

 

Eesti toidutööstuse esindajad räägivad septembrikuu jooksul 26 Eestimaa koolis, kuidas valmivad vorst, juust, leib ja teised lastele tuttavad toiduained.

Toiduliidu juhi Sirje Potiseppa sõnul on noorte teadlikkus Eesti toidust ja toidutootmisest suhteliselt madal. Kui kunagi olid ekskursioonid toidutööstustesse koolilaste seas väga popid, siis nüüd on toodete kvaliteedi ja lisaaineteta säilivuse tagamiseks hügieeninõudmised nii kõrgele viidud, et külastajaid pole enam võimalik tootmise kõige põnevamate lõikude juurde lasta. „Põhimõtteliselt selgitame lastele, kuidas moos kommi sisse ja augud juustu sisse saavad,“ ütles Potisepp. „Räägime toidutootmise köögipoolest alates sellest, kust tuleb tooraine lõpetades pakendamisega.“

 

Koolikülastuste avapauguna viib esimese koolitunni täna, 16. septembril kell 9.50 – 10.35 Laagna gümnaasiumis läbi põllumajandusminister Ivari Padar. Laagna gümnaasium pälvis möödunud aastal parima koolisöökla tiitli ja ühtlasi alustab sellest aastast toitumise õppekavaga.

 

Külalistunde viivad koolides läbi Balbiino, Leiburi, Maag Piimatööstuse, Põltsamaa Felixi, Saarioineni,  Saku Õlletehase, A. Le Coqi ja Valio jt ettevõtete esindajad.

Koolide külastus on osaks Toiduliidu teavituskampaaniast ning riigi- ja toidutootjate toidukultuuri edendamise tegevustest.  

 

Eesti toidu püsimiseks eestimaalaste toidulaual, on vaja sellele suunatud tegevuskava ja fookusnädalat, leidsid tänasel Toiduliidu korraldatud ühiskonnategelaste ja tippjuhtide toiduvalmistamisüritusel põllumajandusminister Ivari Padar ja Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp.

 

Ivari Padari sõnul väärib Eesti toit senisest suuremat tähelepanu. „Iga rahva jaoks on tema köök ja kodu lähedal kasvanud toit parim. See tähendab, et eelkõige peame ise Eesti toidust lugu pidama ja seda tarbima. Sellega aitame säilitada nii töökohti põllumajanduses ja toidutööstuses kui ka Eesti toidu kohta meie toidulaual,“ ütles Padar.

 

Toiduliit tegi tänasel üritusel põllumajandusministrile ettepaneku taastada selleks Eesti toidu päevade korraldamine, mille eesmärgiks oleks tuua välja parim ja erilisim Eestis toodetavast toidust ning jagada infot toidu tootmise ja valmistamise kohta Eestis. Viimati toimus Eesti toidu päev 2007. aastal Haapsalus.

 

Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp ütles, et Eesti toidu kõige tähtsamad tarbijad on koduturul. „Tööstused pingutavad kvaliteetse ja aina mitmekesisema valiku pakkumisel Eesti tarbijate poolehoiu nimel. Vajame tarbijate toetust, et meie igapäevasel toidulaual säiliksid kohaliku päritolu tooted,“ rääkis Sirje Potisepp.

 

Eesti toiduainete osakaal ostetavast toidust on täna TNS Emori andmeil 60%. „Tähtis on tegutseda selle nimel, et see nii ka jääks. Hind on toidu puhul alati olnud üks oluline valikukriteerium, kuid kui see jääb ainsaks, muutub ühekülgsemaks ka meie toiduvalik. Tootjad valmistavad toitu südamega ja soovime, et ka ostuotsuseid tehtaks südamega,“ märkis Sirje Potisepp.

 

Toiduliit korraldas täna, 16. septembril Kalamaja Kokaklubis Eesti toidutööstuse käekäiku mõjutavate ühiskonnategelaste ja tippjuhtide ühiskokkamise, kus iga osaleja valmistas ühe tunni jooksul oma lemmikroa. Ühise toiduvalmistamise eesmärgiks on juhtida avalikkuse tähelepanu Eesti toidule ja selle kvaliteedile ning ennistada Eesti toidu päeva traditsioon Eestis.

 

Põlled sidusid lõuna valmistamiseks ette põllumajandusminister Ivari Padar, endine põllumajandusminister ja riigikogu liige Helir-Valdor Seeder, riigikogu liige Imre Sooäär, Leiburi juht Asso Lankots ja HKScan Estonia Rakvere lihatööstuse juht Teet Soorm.

Allikas: Eesti Toit

Eesti toidu väärtustamiseks on koostamisel Eesti toidu arengukava, mille põhieesmärk on Eesti toidu ja toidukultuuri populariseerimine nii Eesti inimeste, Eestit külastavate turistide kui ka välistarbijate seas. Pilootprojektina toodi tänavu suvel laulupeole üksnes Eesti toidule pühendatud väljak. 

 

Vaata valminud toitude retsepte siitRetseptid

 

 

Sügise alguseks jõuab poodidesse uus mahlatoodete sari Aura Mehu, milles on  kaks erinevat maitset – õuna-virsiku-porgandi ja õuna-ananassi-porgandi.

Aura Mehu erineb tavapärasest mahlajoogist  kõrge, 60 %lise mahlasisalduse ja püreemahla kasutamise poolest. Mehudes on põhiosa õuna-porgandipüreel, millele lisab  külluslikkust ja iseloomu  virsiku ja ananassi mahl.  

Toode erineb teistest turul olevatest mahlatoodetest  pehme maitse, kõrge mahlasisalduse ja puuvilja-porgandi maitsva kombinatsiooni poolest. Porgandipüree sisaldust mehudes ei pea pelgama, sest selle värske maitse muudab Aura Mehud tõeliselt sametiseks hommikuseks äratajaks ja meeldivaks päeva kaaslaseks Sinu toidukordade vahel.  

Aura Mehud leiad riiulilt üles erksa oranži värvi järgi, toode on pakendatud 1-liitrisesse kartongpakendisse. 

Rakvere lihakombinaadi müügistatistika andmetel on värske hakkliha tarbimine viimase aasta 8 esimese kuu kokkuvõttes ligi 10% kasvanud, mis tõestab hakkliha järjest suuremat populaarsust tarbijate ostukorvides.

 

„Kasvu taga on ennekõike väikepakendis koduse hakkliha müügimahtude kasv. Samuti on märkimisväärselt kasvanud veisehakkliha ning väherasvaste delikatesshakklihade müügimahud,“ütles Rakvere lihakombinaadi turundusjuht Triin Lõoke. „Tarbimise kasv näitab ka, et usaldus hakkliha kvaliteedi suhtes on kasvanud.“

 

Lõoke nendib, et ümber on saanud ajad, kui tarbijad suhtusid hakklihasse põhjendamatult kahtlustavalt. Tema sõnul on hakkliha kõige kapriissem värskest lihast toode, mille valmistamine nõuab lihatööstuselt eriti kõrgeid tootmisstandardeid ja kvaliteetse toorme kasutust. „Hakkliha peab olema valmistatud alati kõige värskemast lihast, väheste käitlemisetappidega, õigesti pakendatud ning olema õigel temperatuuril transporditud, et säilitada head maitseomadused ja värskus,“ selgitas Triin Lõoke.

 

Turundusjuhi sõnul läbib hakkliha Rakvere lihakombinaadis põhjaliku kontrollisõela, et tagada toote ühtlane kvaliteet. „Iga partii puhul kontrollime rasva – ja sidekoe sisalduse vastavust nõuetele ning kord nädalas teeme mikrobioloogilistele nõuetele vastavuse kontrolli. Lisaks kontrollime pisteliselt hakkliha partiide säilivust „kõlblik kuni“ kuupäeval,“ selgitab Triin Lõoke. 

 

Et hakkliha valmistatakse eranditult värskest lihast, pole Rakvere lihakombinaadi turundusjuhi  järgi muude koostisainete lisamine lubatud. „Konkreetse lihaliigi kasutusest sõltub hakkliha rasvasisaldus. Seega, hoolimata sellest, et pakil on välja toodud toote rasvasisaldus, pole hakklihasse eraldi rasva lisatud. Koostisaineid jälgides saab tarbija teada, millised lihaliigid ning millises vahekorras  on tootes ning valida selle alusel konkreetse toidu valmistamiseks sobivaim,“ lausus  Triin Lõoke.

 

Samas rääkis Lõoke, et tarbijal on oluline teha vahet hakklihal ja hakklihasegudel. Viimased on valmissegud toidu tegemiseks ning sisaldavad juba ka maitseaineid. „Juhul, kui eelistatakse toitu ise maitsestada, siis tasub tähelepanu pöörata just toote nimetusele, et toitu mitte üle maitsestada.“

Fazeri šokolaadimeistrid on valmis saanud eksklusiivse 70%-lise kakaosisaldusega tumeda šokolaadi sarja Pure Dark. Neljast innovaatilisest maitsest koosnev premiumklassi šokolaadikollektsioon jõuab Eesti poodidesse oktoobri alguses.

 

Fazer Eesti maiustuste kategooriajuht Triin Aasma sõnul on 70%-lise kakaosisaldusega tume šokolaad tervislikuks alternatiiviks teistele šokolaadidele, kuna sisaldab reeglina vähem suhkrut ning on rikas mineraalide ja antioksüdantide poolest. “Tumeda šokolaadi tarbimine on eestlaste seas viimastel aastatel pidevalt kasvanud ning täna moodustab tume šokolaad Eestis müüdavatest šokolaaditahvlitest ligikaudu neljandiku. Loodame Fazer Pure Dark kollektsiooni täiesti uudsete omapäraste maitsetega šokolaadidega seda osakaalu veelgi suurendada eriti eelolevatel sügis- ja talvekuudel, kui energiat kipub nappima,” sõnas Aasma.

 

Fazeri Pure Dark kollektsioon koosneb neljast erimaitselisest šokolaaditahvlist, millest kõige innovaatilisem on kergelt soolaka alatooniga röstitud maisiga šokolaad. “Kuigi mõte röstitud maisist šokolaadi sees võib esialgu tunduda võõras, on just see maitse võitnud kõik pimetestid ning on degustatsioonidel olnud vaieldamatu lemmik,” sõnas Aasma. Lisaks on Pure Dark sarjas kohvi ja kardemoni maitseline šokolaad, mündišokolaad ning traditsiooniline pehmemaitseline tume šokolaad.

Et tagada šokolaadide värskus ka pärast nende avamist, on Pure Dark sarja tahvlid pakendatud 95-grammistesse modernse disainiga elegantsetesse kartongist pakenditesse, mida on lihtne taassulgeda. Sarja šokolaaditahvlite murdejooned on paigutatud toodetele nii, et see võimaldaks mugavalt murda kolme erineva suurusega tükke. Kõik šokolaadid on madala laktoosisisaldusega ning sisaldavad vaid looduslikke maitseaineid. Sarnaselt kõikidele teistele Fazeri maiustustele on Pure Dark šokolaadid toodetud Soomes. Pure Dark kollektsiooni šokolaadide soovituslik jaemüügihind on ligikaudu 2,60 eurot.

 

Fazer toetab igakülgselt tarbijateadlikkuse kasvu Eestis ning on tänulik, et Toiduliit on algatanud iga-aastase tumeda šokolaadi toimeomadusi tutvustava kampaania ”Tükike tumedat teeb head”. Toiduliidu andmetel on mitmed teadusuuringud näidanud, et mõõdukas koguses tumeda šokolaadi söömine aitab kaasa kõrgenenud vererõhu alandamisele ning südamehaiguste ennetamisele, pärsib hammastel kaariese teket, mõjub hästi ajutegevusele ning loob hea meeleolu, kuna stimuleerib nn õnnehormooni endorfiini teket. Selleks, et tume šokolaad organismile toetavalt ja tervislikult mõjuks, võiks tumedat šokolaadi päevas süüa keskeltläbi kolm tükikest.

 

Fazer Grupp on pereettevõte, millele pandi alus 1891. aastal, kui Karl Fazer avas oma esimese kohviku Helsinkis. Täna on grupi tooteportfellis valmistoidud, maiustused, pagari- ja kondiitritooted ning esindatud ollakse kaheksas riigis. Ettevõtte kaubamärkidest on Eestis tuntumad Karl Fazer, Geisha, Kodusai, Fazeri Must leib, Dumle, Tutti Frutti ja Marianne.

1. oktoobril 2014 toimub Tallinna Ettevõtluspäev ja selle raames Toiduliidu seminar: „Nutikad tehnoloogiad toiduainetööstuses“

 

 

Tallinna Ettevõtlusamet korraldab 1. oktoobril järjekorras juba üheteistkümnendat ettevõtluspäeva, et väärtustada ettevõtlust, julgustada inimesi oma lennukaid ideid ellu viima ning pakkuda seejuures kasulikku infot  erinevate võimaluste ja valdkondade kohta.

 

2014. aasta ettevõtluspäeva  läbiv teema on nutikas äri, mis käsitleb ettevõtlust uute konkurentsieeliste leidmise ning lisandväärtuse loomise vaatevinklist, hõlmates nii näiteid ja soovitusi äriideede turuvõimaluste leidmiseks, ambitsioonikate ärimudelite rakendamiseks kui sektorispetsiifilisi teadmisi ettevõtte kasvu tagamiseks. Ettevõtluspäeval tutvustatakse kavalaid müügivõtteid ja erinevaid nupukaid lahendusi, olgu need siis tootearenduse, müügi, personalivaliku, tehniliste lahenduste või millegi muuga seotud. Tänapäeva äris on oluline eristumine. Tegutsema peab targalt ja läbimõeldult!

Ettevõtluspäeva korraldamine on rahvusvaheline traditsioon, mida hakati tähistama suuremates Euroopa linnades juba 2003. aastal ning mis tänaseks on kasvanud välja Euroopa komisjoni poolt juhitavaks üle-euroopaliseks ettevõtlusnädalaks. Nii toimuvad sügiseti väike- ja keskmise suurusega ettevõtjatele suunatud teemanädalad korraga rohkem kui 37 Euroopa riigis, sh Eestis. 

 

Juba 11. korda võtab ettevõtluspäevast osa ka Eesti Toiduainetööstuse Liit.

 

„Nutikad tehnoloogiad toiduainetööstuses“

 

Teemad:

·         Uuemad arendused toidutehnoloogias (Urmas Sannik, Toidu- ja Fermentatsiooni Tehnoloogia Arenduskeskuse direktor)

·         Mida Euroopa soovib toiduainete sektoris (Ene Tammsaar, Tervisliku Piima Biotehnoloogiate Arenduskeskuse juhataja)

·         Uus tehnoloogia toiduainetööstuses – Clean Room (Nele-Riin Koskaru, Leibur AS tootearendaja)

 

Alates oktoobrist jõuavad poelettidele uued Valio Gefilus 2GO jogurtishotid, mis on saadaval 100-grammistes taassuletava korgiga pudelites kiivi-, banaani-maasika ja ploomimaitselistena. Tegu on esimeste Eestis toodetud jogurtishottidega.

Müügile tulevad ka esimesed maitsestatud keefirid Eestis ehk Gefilus Kefir sari, milles on saadaval 300-grammised pudelid mustika, cappuccino ja traditsioonilise keefiriga.

Valio Eesti turundusdirektori Krista Kalbini sõnul mõjutab kiirenev elutempo üha rohkem inimeste söömisharjumusi -  inimestel napib aega hommikusöögiks ning isegi lõunapausiks, mistõttu  jõuavad erinevad take-away tooted eestimaalaste ostukorvi aina sagedamini.

„Pudelikeefirite ja jogurtijookide tarbimine on aasta-aastalt kasvanud - juba täna joovad eestimaalased igas kuus keskmiselt 100 tonni jogurtishotte. Usume, et nimetatud pudelis piimatoodete turumaht kasvab lähiaastatel kiires tempos, mistõttu investeerisime Laeva Meierei uude pudeliini 700 000 eurot. See võimaldab meil panustada tervislike take-away toodete arengusse,“ sõnas ta.

Tervislikkus on tema sõnul Gefilus sarja peamine märksõna, mistõttu oli keefiri mugavasse pudelisse panemine loogiline areng. „Toiduliidu 2012. aasta uuringu põhjal peavad eestimaalased keefiri kõige tervislikumaks toiduaineks. Otsustasime seetõttu rikastada Gefilus keefirivalikut erinevate maitsetega ning panime traditsioonilise ja maitsestatud keefirid mugavamaks tarbimiseks keeratava korgiga 300-grammistesse pudelitesse,“ ütles Kalbin.

Sarnaselt teistele Valio Gefilus toodetele sisaldub ka 2GO jogurtishottides ja Kefir keefirides maailmas enimuuritud piimhappebakter LGG ning päikesevitamiin D, mistõttu aitab Gefilus toodete tarbimine kaasa immuunsüsteemi tugevdamisele.

Valio Eesti on üks suurimaid kohalikke piimatööstusettevõtteid. Peamiselt Kesk- ja Lõuna-Eesti farmide toorpiimast valmistatud Valio Eesti tooteid leiab ka Lätist, Leedust, Venemaalt, Itaaliast, Rootsist ja Ameerika Ühendriikidest. Rohkem kui 360 töötajaga Valio Eesti on juhtivaid kohalikke toorpiima kokkuostjaid, piimatoodete, sh juustude, eksportijaid ning Võru ja Laeva üks suurimaid tööandjaid. Ettevõtte tootevalikust leiab igapäevaseid, aga ka funktsionaalseid piimatooteid, mille aluseks on Valio rahvusvahelise kontserni teaduslikud uuringud ja uued tootmismeetodid. Valios läbi viidud teadustööd on hinnatud ka Nobeli preemiaga.

Pressiteade, 7. oktoober 2014

 

Toiduliit alustab tänasest täisteraviljast pagaritoodete teavituskampaaniat, mille eesmärgiks on tutvustada täisteratoodete toiteväärtuslikke eeliseid ja kasulikkust. Kampaania avalöögiks on täna toimuv Täisterakonverents, kus esinevad ettekannetega Tartu Ülikooli professor Mihkel Zilmer, toitumisteadlane dr. Marika Lyly Soomest, perearst Külvi Peterson, Toiduliidu juht Sirje Potisepp ning Leiburi juht Asso Lankots.

 

Eesti Toiduliidu juhi Sirje Potiseppa sõnul pole Eestis piisavalt selgust, millistele kriteeriumitele täisteratoode vastab, mille poolest ta erineb mitte-täisteratootest, mida näitab kiudainete sisaldus tootes ning kuidas see on seotud täisteratoodetega. “Viimane rahvastiku tervisekäitumise uuring näitab, et 28% rahvastikust ei tarvita üldse rukki- ja teraleiba ning sepikut või terasais ei söö 67% inimestest,” tõi Potisepp näite. Ta lisas, et tervislik ja tasakaalustatud toitumine on üha olulisem ka Eestis, kus kasvab ülekaalulisus täiskasvanute ja laste hulgas. Potiseppa hinnangul on teavituskampaania suunatud eeskätt 30-60. aastastele inimestele, kes  peavad tervislikku toitmist liiga kalliks või keeruliseks ning tutvustada täistera pagaritoodete toiteväärtuslikke eeliseid.

“Oleme aastaid teinud erinevate toidukategooriate kohta teavitustööd ja arvame, et aeg on küps rääkida täisteratoodetest,” ütles Sirje Potisepp. “Soovime öelda, et täisteraleib on täisväärtuslik eine.”

 

Teavituskampaania sõnumite kohaleviimiseks kasutatakse eesti- ja venekeelset telereklaami, veebikeskkonda ja kauplusi, kus on täisteratooted spetsiaalselt märgistatud.

Teavituskampaania kestab tänasest kuu aega.

Vaata lisa: www.taistera.ee

 

Lisainfo täisteraviljatoodete kohta:

 

Täisteraviljatooted sisaldavad rohkesti süsivesikuid ning muid tervisele kasulikke ühendeid. Eriti kasulikuks ja tervislikuks muutuvad täisteraviljatooted tänu nende sisalduvatele kiudainetele.


Lisaks kiudainetele sisaldavad täisteraviljatooted ka B ja E vitamiine, mineraalaineid (kaasa arvatud tsink ja seleen), antioksüdante, taimset päritolu östrogeene ning muid ühendeid, mis on tervisele kasulikud.
Erinevad teaduslikud uuringuid on näidanud, et rohkesti täisteraviljatooteid ja kiudaineid sisaldav toit vähendab südamehaiguste esinemissagedust, kolesteroolitaset veres ning teist tüüpi diabeedi ja teatud vähivormide esinemissagedust. Rohkesti kiudaineid sisaldav toit avaldab kasulikku mõju seedeelundkonna tegevusele ning tasakaalustav vere suhkru- ja insuliinisisaldust. Kuna täisteraviljatoodetel on madal rasvasisaldus ning need ei sisalda tarbetut energiat, kujutavad nad endast ideaalset vahendit kehakaalu kontrollimiseks. Samas täidavad täisteraviljatooted hästi kõhtu ning aitavad pikka aega näljatunde tekkimist vältida.


Täisteraviljatoodete ning kiudainete tarbimist soovitatakse kogu maailmas – nende kasulik mõju tervisele on teaduslikult tõestatud; lisaks sisaldavad täisteraviljatooted rohkesti erinevaid toitaineid. Vastavalt erinevate spetsialistide antud toitumisalastele soovitustele peaksid inimesed suurendama tarbitavat täisteraviljatoodete hulka. Lisaks soovitavad toitumisspetsialistid tarbida täisteratooteid igal söögikorral.

 

A. Le Coq on juba kuuendat aastat Eesti kõige konkurentsivõimelisem toiduainetööstusettevõtte. Konkurentsivõime edetabel selgitab välja Eesti tugevaimad ettevõtted nende edukuse, tulemuslikkuse ja jätkusuutlikkuse põhjal. Tunnustatakse ettevõtteid, kes on andnud ühiskonda märkimisväärse panuse ning kelle tegevus päädib väga hea majandustulemusega – võrreldes eelmiste aastatega suurem läbimüük ja parem finantstulemus, efektiivsus ning produktiivsus. Edetabeli panevad kokku Eesti Tööstus- ja Kaubanduskoda ja Tööandjate Keskliit.


A. Le Coq’i juhi Tarmo Noobi sõnul tuleb klienti pidevalt üllatada. “15 aastat tagasi vastu võetud põhimõtteid järgib ettevõte siiani. Näiteks seda, et klienti tuleb pidevalt üllatada, muidu muutub ettevõte tema silmis igavaks,” ütles Noop.


Toiduainetööstusettevõtete konkurentsivõime edetabel 2014:

1. A. Le Coq AS
2. Liviko AS
3. Saku õlletehase AS
4. Coca-Cola HBC Eesti AS
5. Rakvere Lihakombinaat AS
6. Valio Eesti AS
7. Kalev AS
8. Saaremaa Piimatööstus AS
9. Tarplani Kaubanduse AS
10. Linda Nektar AS