Saku Õlletehas saatis novembris esimesed partiid õlut ja siidrit kolmele uuele turule Aasias – äri- ja finantskeskustesse Hongkongi ja Singapuri ning mägiriiki Nepaali; lisaks laekus augustikuise esimese partii järel täiendav tellimus Lõuna-Koreast.

Hongkongi saadeti esmakordselt Saku Õlletehase ajaloos nii õlut kui siidrit – Humal & Oder, Karl Friedrich, Kuld, Porter, Tume, Mõdu, Mesine pirn ja Pilvine õun. Singapuri saadetis koosnes Kiss siidrist, Nepaali läks samuti Kiss siider ja ka tauriinivaba energiajook Supermanki.

“Aasia olulisemate ärikeskuste Hongkongi ja Singapuri tellimusteni jõudsime tänu kontaktidele kevadiselt Hiina vanimalt ärimessilt Canton Fair, kus osalesime EAS-i ühisstendi raames,” lausus Saku Õlletehase juhatuse esimees Margus Kastein. “Arvestades, et tänaseks on messi tulemusena Sakule lisandunud kolm uut Aasia eksporditurgu, kavatseme Canton Fairil osaleda ka tuleval aastal.”

Tänavu augustis ja septembris lisandusid Saku eksportturgude hulka Hiina ja Lõuna-Korea, sealjuures Lõuna-Koreast on tänaseks laekunud juba ka kordustellimus.

Kasteina sõnul töötab Saku Õlletehas ekspordivõimaluste otsimisega kõikjal maailmas ja tänavu on Saku lisaks EAS-i ühisstendile Hiinas osalenud Põllumajandus-Kaubanduskoja toel ka Euroopa suurimal toiduainetööstuse messil Anuga Saksamaal. 

“Meie põhilised eksporditurud on  loomulikult lähipiirkonna riigid ehk Põhjala, Poola ja Baltimaad, kuid näeme samas Saku toodangule potentsiaali nii mujal Euroopas kui ka kaugemates riikides ja maailmajagudes,” märkis Margus Kastein. 

Saku ekspordib püsivalt oma tooteid 18 riiki, ekspordiks läheb ligi 50 protsenti Saku Õlletehase toodangust.

Kuna tänased müügimahud ei võimalda realiseerida kogu toiduainetööstuse tootmisvõimsust, otsivad Eesti toidutootjad järgmisel aastal üha aktiivsemalt võimalusi müüa oma tooteid kaugemates riikides, kus eestlaste seas palavalt armastatud maitsed pole sugugi harjumuspärased.

 

„Seda, et Eesti juust on hinnatud traditsioonilisel juustumaal Itaalias, on tootjad kogenud juba mitme aasta jooksul. Hetkel on aga käimas tihe töö selle nimel, et meie õlu ja siider siseneksid jõulisemalt Aafrika riikidesse, Malaisiasse ja Pakistani. Samuti loodame neis riikides näha Eesti pudelivee, energiajookide ja külmutatud kala müügi edenemist,“ tõi Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp näiteid põnevatest ekspordiväljavaadetest.

 

Piimatoodete osas on palju räägitud Jaapani ja Hiina suunal toimuvatest arengutest, aga Eesti piimal, juustul ja koorel läheb hästi ka näiteks Kõrgõzstanis ning vadakut on hakatud eksportima ka Türkmenistani. „Mida kaugem ja eksootilisem on eksporditurg, seda rohkem peab toode suutma kohalike tootjate pakutavast eristuda ning mingit uut väärtust pakkuda. Heaks näiteks on siin Eesti nisust valmistatud püülijahu, mida eksporditakse Uruguaysse,“ rääkis Potisepp.

 

Toiduliidu juhataja sõnul on toiduainetööstuses uuel aastal olulisimateks märksõnadeks püüdlus suurema tervislikkuse poole ning nutikam turundus. „Turunduseelarved ei kasva alati käsikäes turundusplaani mahuga, mis tähendab, et paljud tootjad peavad oma toodetega tarbijateni jõudma senisest väiksema eelarvega. Samal ajal tekitab paljudes tööstustes valitsev tööjõupuudus ka surve palkade tõstmiseks ning tootlikkus palgakasvule alati järele ei jõua,“ lisas ta.

 

Tema sõnul jätkub uuel aastal koostöös asjaomaste ministeeriumite ja partneritega arutelu Rohelise raamatu ja sellest tulenevate kavandatavate müügi- ja reklaamipiirangute teemal.

 

„Toidutööstused on järjepidevalt arendanud oma tooteid suurema tervislikkuse suunas ning ka meie eesmärk on see, et meie tarbijad oleksid terved ja elaksid võimalikult pikka täisväärtuslikku elu. Samas peame paljusid tänaseid kavandatavaid muudatusi ebaproportsionaalselt piiravateks, mistõttu jätkame konstruktiivseid arutelusid poliitikakujundajatega,“ kinnitas Sirje Potisepp.

Pagari- ja kondiitriettevõttele Pagaripoisid OÜ omistati juhtimissüsteemi ISO 22000:2005 sertifikaat. Sertifikaat tõendab, et Pagaripoiste tootmine vastab kõrgetele toiduohutuse nõuetele.

„Mul on väga hea meel, et ISO 22000:2005 sertifikaat tõendab nüüdsest Pagaripoiste tootmise kõrget taset,“ ütles Pagaripoiste arendusjuht Pirgit Grinkin. „Sertifikaat on garantii Pagaripoiste toodete ning tootmise kõrgele kvaliteedile.“

Sertifikaadi väljastas juhtimissüsteemide sertifitseerija Metrosert. Metroserdi poolt väljastatud sertifikaat on tunnistus selle kohta, et ettevõttes on rakendatud ja toimib standardi nõuetele vastav kvaliteedi-, keskkonna-, toiduohutuse või töötervishoiu ja tööohutuse juhtimissüsteem.

Sertifikaadiga laieneb Pagaripoiste võimalus oma tooteid turustada väljaspool Eestit. „Mitmetes meie naaberriikides on ISO sertifikaat eelduseks, et müüa oma tooteid neis riikides. Pagaripoiste võimalused müüa Eestis valmistatud pagari- ja kondiitritooteid välismaal on nüüdsest märksa paremad,“ jätkas Grinkin.

Pagaripoisid on Eesti üks suuremaid pagari- ja kondiitriettevõtteid, mis tähistas tänavu 20. tegevusaastat. Pagaripoiste tooted on müügil kõikjal Eestis. 

Saaremaa Piimatööstus tõi turule esimese päikesekuivatatud tomatitega maitsevõi. Poelettidele jõudis toode juba sellel nädalal. Antud toode oli meie poolt esmakordselt väljas Tallinna toidumessil, kus seda ostis üle 600 külastaja ja saime sellele tootele üllatavalt positiivse tagasiside.

Päikesekuivatatud tomatitega või on tehtud eestimaisest toorainest, millele on lisatud hõrgud lõunamaised maitsed. Või on valmistatud Saaremaa lehmade värskest piimast ja on täielikult säilitusainete vaba.

Siiralt loodame, et suutäis päikesekuivatatud tomatitega maitsevõid toob Teilegi pisut päikest tänasesse hämarasse ja jahedasse päeva!

Soovime Teile meeldivat uut maitseelamust ning head isu!

Kuigi rukkileib omab tänu rohkele kiudainete, vitamiinide ja mineraalainete sisaldusele olulist rolli tasakaalustatud toitumises, on selle tarbimine Eestis viimastel aastatel pidevalt vähenenud ning seda eriti noorte seas.

Fazer Eesti tootespetsialisti Annika Albei sõnul süüakse rukkileiba vaatamata selle mitmetele kasulikele omadustele Eestis aina vähem. “Eesti toitumisspetsialistid peavad rukkileiba toitumise üheks oluliseks alustalaks, mida soovitatakse süüa vähemalt neli viilu päevas, kuid millegipärast jõuab see meie toidulauale aina harvemini,” sõnas Albei ja lisas, et eriti teeb muret rukkileiva vähene tarbimine noorte ja laste seas, kes sageli eelistavad leivale rasvarohkeid kartulikrõpse või saiakesi. 

Selleks, et propageerida rukkileiva söömist eelkõige nooremate inimeste seas, on Fazer arendanud kaks kaasaegset rukkitoodet. Fazer Finest sarja lisandusid 93%-lise rukkisisaldusega Rukkitäisteraleib ning 100% rukkijahust tehtud Rukkiratas. Mõlemad leivad on e-ainete vabad.

Rukkileivas on rohkesti närvitalitlust toetavaid B-grupi vitamiine, vere kolesteroolitaset langetavaid ja soolestiku kasulikku mikrofloorat säilitavaid kiudaineid. Mineraalainetest on rukkileivas rohkesti magneesiumi ja kaaliumi, mis aitavad ennetada südame- ja veresoonkonna haigusi. Kiudaine- ja mineraalaineterikkam on rukkitäisterajahu.  

Fazer Grupp on pereettevõte, millele pandi alus 1891. aastal, kui Karl Fazer avas oma esimese kohviku Helsingis. Täna on grupi tooteportfellis valmistoidud, maiustused, pagari- ja kondiitritooted ning esindatud ollakse kaheksas riigis. 1993. aastal asutatud Fazer Eesti oli esimene ettevõtte äriüksus Baltimaades. Ettevõte hoiab täna Eesti pagaritoodete turul 15%-lise turuosaga kolmandat kohta. Fazeri tugevuseks on lisanditega leiva- ja saiatooted, taskuleivad ning röstid, tuntumad kaubamärgid on Kodusai, Must leib, Fresh ning Fazer Finest. Fazeri käive Eestis oli 2014. aastal 18,5 miljonit eurot. 

Premia tõi Maahärra kaubamärgi all turule koduse hõnguga sügavkülmutatud praekartulid. Koheseks praadimiseks mõeldud praekartulid on valmistatud kvaliteetsest toorainest ja aitavad kiire elutempoga inimesel kerge vaevaga ning maitsvalt einestada.

„Praekartulid on paljudes kodudes kindlasti väga levinud, kuid nende valmistamine alates koorimisest kuni piisava krõbeduse saavutamiseni on küllaltki aeganõudev. Maahärra sügavkülmutatud praekartulid valmivad aga kõigest mõne minutiga ja on seega hea võimalus valmistada endale, perele või sõpradele koduselt maitsev eine ning säästa seejuures väärtuslikku aega,“ ütles Premia brändijuht Ivo Vinogradov.

 

Kartulit tasub toidusedelisse planeerida selle toitainerikkuse ja mitmekesiste kasutusvõimaluste pärast. Kartul pakub piiramatult võimalusi menüü rikastamiseks. Erinevate kartuliretseptide hulk on aukartustäratav ja kartulit saab kasutada nii soolaste kui ka magusate roogade koostises. Lisaks sellele sisaldab kartul olulisi kiud- ja mineraalaineid ning rohkelt C-vitamiini, mis tõstab organismi vastupanuvõimet ja peletab väsimust.

 

Kartul on seega väärtuslik köögivili ja Premia külmutatud kartulitoodetel on turul juba praegu tugev positsioon. „Eestimaalased hindavad Maahärra tooteid ning nende kõrget kvaliteeti. Näiteks Kuldne & Krõbe friikartulid on tõeline hitt-toode, mille müük on viimase kahe aastaga 40% kasvanud. Tootekategooria kasvav populaarsus innustab meid järjepidevalt tarbijad põnevate uudistoodetega üllatama,“ lisas Premia brändijuht.

 

Maahärra sügavkülmutatud praekartulid on saadaval 500-grammises pakendis ja neid võib valmistada nii pannil, ahjus kui ka fritüüris. 

 

Premia bränd Maahärra on üks armastatumaid sügavkülmutatud toodete kaubamärke Eestis. Maahärra toodete seas on lai valik erinevaid külmutatud tooteid, sealhulgas näiteks köögiviljad, marjad, mereannid, kala- ja pagaritooted. Premia tooteportfellist moodustavad külmutatud tooted 50%. Lisaks Maahärrale kuuluvad Premia alla sellised külmutatud toodete kaubamärgid nagu Hortex, Apetit, Aviko, Viking, jt.

Pagaripoiste piparkoogiglasuurid on naturaalsed

 

Pagaripoiste piparkoogiglasuuride värvid on saadud naturaalsete toorainetega – mustikate, maasikate, piparmündi, sidruni ja safraniga ning valge glasuur on vaniljemaitseline.

„Kollasele glasuurile oleme saanud kõige suuremat tagasisidet. Üllatavalt paljudele on safran tundmatu maitse ning taime väga spetsiifilist lõhna on peetud keemiaks,“ muigas Pagaripoiste tehnoloog Kristin Võsujalg .

Pagaripoiste safraniga glasuur lõhnab tugevalt safrani järgi, kuid glasuuri kuivades lõhn ning maitse taanduvad ning esile tuleb sidruni maitse, kuigi ka safrani jääb tooni andma.

„Mustikaid kasutame tumelilla värvi saamiseks, maasikaid roosaka ning piparmünti helerohelise jaoks,“ ütles Võsujalg. „Ühtlasi annavad marjad ja piparmünt glasuuridele iseloomuliku maitse – mustika, maasika ja ootamatu piparmündi.“

„Kasutades Pagaripoiste glasuure erinevates kombinatsioonides – näiteks piparmünt ja mustikas, saab väga huvitavaid maitseid, mis annavad piparkookidele juurde põnevaid nüansse,“ jätkas tehnoloog.

Piparkoogiglasuurid on müügil kuni detsembri lõpuni. Glasuurid on saadaval kõikides Pagaripoiste kohvikutes ning e-poes www.pagaripoisid.ee ja suuremates kauplustes. Pagaripoisid valmistavad ka piparkoogitainast ning piparkooke. Pagaripoiste piparkoogid valiti aasta parimateks piparkookideks. 

Toiduliit esitas täna sotsiaalministeeriumile toitumise ja liikumise rohelise raamatut puudutavad ettepanekud, milles taunib toidumaksude kehtestamist ning riiklikul tasandil toidu koostise reguleerimist.

„Tarbijatele on loodud petlik pilt, nagu hakkaks toidumaksud kehtima ainult ebatervislikele toiduainetele,“ ütles Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp. „Täna kehtiv euroopa õigus ei võimalda maksustada üksikuid tooteid, vaid ainult koostisosi. Seega ei mõjuta näiteks suhkrumaks ainult maiustusi – selle kehtestamine tõstaks kõigi toidukaupade hinda, mille koostisse on lisatud suhkrut, muuhulgas kallineksid ka mitmed piima- ja leivatooted.“

Teiste riikide kogemus näitab, et toiduainete kallinemine puudutab valusalt esmajoones madalama sissetulekuga inimesi. „Olukorras, kus meil elab suhtelises vaesuses iga viies inimene, on kohatu ja lühinägelik rääkida toidumaksude kehtestamisest,“ rõhutas Potisepp.

Toiduliidu muudatusettepanekud puudutavad ennekõike toidumakse, toiduainete koostise muutmist ehk soola- ja suhkrusisalduse vähendamist, lastele turundamise reguleerimist ning toidualase teabe esitamist.

Toiduliidu hinnangul tuleb mistahes siseriiklikult kehtestatavate reeglite puhul arvestada asjaoluga, et meil on lettidel laias valikus importkaupa, mis pakuvad juba praegu tarbijale head alternatiivi, kui kodumaised tooted liiga kalliks või maitsetuks muutuvad. Toidutööstused on juba aastaid omal initsiatiivil ning järk-järgult vähendanud toodete suhkru-, soola- ja rasvasisaldust, lisades nendesse tervisele kasulikke koostisosi nagu vitamiinid, kiudained ning probiootilised bakterid.

 

„Meile valmistab kõige rohkem muret see, et sotsiaalministeerium on asunud jõumeetodil toitumise ja liikumise rohelisse raamatusse sisse suruma meetmeid, mida valdav osa töögrupi liikmetest ei toetanud. Seda põhjusel, et meil ei ole täna maailmast võtta veenvaid näiteid, kus sellised radikaalsed meetmed oleksid mõjutanud inimeste tervisenäitajaid. Kusjuures seda on avalikult möönnud ka sotsiaalministeeriumi terviseala asekantsler,“ rääkis Potisepp. „Nii meile kui ka mitmetele töögrupis osalenud tervisetöötajatele ja –teadlastele on täiesti arusaamatu, miks tahab Eesti riik valida katsetamise ja mängimise tee, mis on kulukas ning ebaefektiivne.“

 

Riikides, kus toidumaksudega püüti inimeste tarbimisharjumusi muuta, vahetasid inimesed kallimad toiduained odavamate või asendustoodete vastu ning hakkasid toidukaupu tooma naaberriikidest. Sellel põhjusel kaotas Taani rasvamaksu ja karastusjookide aktsiisi 2014. aastal. Soome kaotab magusamaksu 2017. aastast. „Kõigi nende näidetega on sotsiaalministeerium kindlasti kursis, kuid miskipärast vaatab nendele ebaõnnestumistele läbi sõrmede,“ lisas Potisepp. „Selleks, et inimestel oleks vähem tervisehädasid, tuleks suunata inimesi eelkõige tasakaalustatud toitumisvalikuid tegema ning rohkem liikuma. Paraku tuleb tõdeda, et liikumise osas on raamatus sisalduv riigipoolne nägemus suhteliselt üldsõnaline ning ebaveenev.“

 

Sotsiaalministeerium ootas tänaseks kõigilt toitumise- ja liikumise rohelise raamatu töögrupi liikmetelt lõplikke ettepanekuid dokumendi tööversiooni, mis on plaanitud avalikustada uue aasta alguses ning saata valitsusse juba esimeses kvartalis.

Premia tooteportfelli lisandusid Pealinna kaubamärgi all sügavkülmutatud paneeritud juust ja täidetud paprika tomatikastmes, mis on loodud mugavaks kokkamiseks ja aitavad kerge vaevaga toidusedelisse vaheldust tuua.

 

„Premia sügavkülmutatud toodete kategooria on viimaste aastate jooksul märkimisväärselt mitmekesistunud, mis loob inimestele  head võimalused tempokast ajagraafikust sõltumata sõpru ja peret maitsva einega kostitada. Kvaliteetsed külmutatud tooted on muutunud paljudes kodudes asendamatuks, kuna neid on hea külmikusse varuda, et sobival hetkel liigse ajakuluta toidulaud katta,“ sõnas Premia brändijuht Ivo Vinogradov.

 

Pealinna paneeritud juust on saadaval 200-grammises pakendis ja sobib valmistamiseks nii fritüüris kui ka pannil, kus juust omandab kuldpruuni jume juba mõne minuti jooksul. Rammusat juustu sobib ideaalselt tasakaalustama värske salat või vokitud köögiviljad. Samuti sobib paneeritud juust suurepäraselt suupisteks pidulauale.

Koduse hõnguga täidetud paprika tomatikastmes valmib aga mugavalt nii potis, mikrolaineahjus kui ka ahjus. Toote 600-grammises pakendis on kaks hakklihaga täidetud paprikat ja rohkelt tomatikastet. Uudistoodet on sobiv serveerida näiteks ahju- või keedukartuli kõrvale.

Lisaks Pealinna sarja uudistoodetele kuulub Premia tooteportfelli lai valik teisigi põnevaid külmutatud tooteid, sealhulgas näiteks mini-tšeburekid, täidetud makaronid hakklihaga või Gruusia hinkaalid.

 

Premia bränd Pealinna on üks armastatumaid sügavkülmutatud toodete kaubamärke Eestis. Pealinna toodete seas on lai valik erinevaid külmutatud tooteid, sealhulgas näiteks pelmeenid, kotletid, lihapallid ja kalapulgad. Premia tooteportfellist moodustavad külmutatud tooted 50%. Lisaks Pealinnale kuuluvad Premia alla sellised külmutatud toodete kaubamärgid nagu Maahärra, Hortex, Apetit, Aviko, Viking jt.